Eem noar… Palermo – voor misschien wel het beste ijs van Stad

Bijna een jaar heeft Selim Ciray (28 uit Stad) op Sicilië gezeten om te leren hoe je echt Italiaans ijs maakt. Hij was daar in de leer bij een authentieke ijsmaker. Met de kennis en kunde die hij daar heeft opgedaan, heeft Selim zes jaar geleden IJssalon Palermo opgezet.

Elke ochtend begint hij om 9:00 uur met het maken van ijs. Dat doet hij in zijn eigen salon aan de Brugstraat, naast Hasret, schuin tegenover McDonald’s. Tegen 12:00 uur zijn de bakken weer aangevuld met dagvers ijs en opent hij de salon. Intensief werk, maar daardoor krijgt hij wel de gewenste kwaliteit. In tegenstelling tot sommige andere zaken in de stad. “Overal verschijnen ijssalons, aan de Westerhaven komt ook een nieuwe, maar die werken veelal met fabrieksijs.”

Pistache-ijs als graadmeter

Sommige salons maken volgens Selim ook eigen ijs, maar dat wordt dan niet in de salon zelf gemaakt, maar tientallen kilometers verderop en vervolgens naar Groningen gereden. “Ik maak het en plaats het daarna direct in de vitrine, waardoor er geen kwaliteit verloren gaat door transport. Dat proef je als het goed is.” Zijn specialiteiten zijn, volgens hem zelf, citroen-munt, MonChou, gember -basilicum en limoncello. Maar ook zijn pistache-ijs is erg goed.

Daarover gesproken, volgens Selim kun je de kwaliteit van de ijssalon afzien aan de kleur van het pistache-ijs. “Goed pistache-ijs is donkergroen van kleur. Dat betekent dat de juiste hoeveelheid pistache is toegevoegd. Hoe lichter de kleur, hoe minder pistache en hoe goedkoper het ijs is om te maken. Zie je echt lichtgroen pistache-ijs in de vitrine, dan weet je dat de ijsboer bezuinigt op de kwaliteit,” geeft hij als tipje mee.

Oprukkende concurrentie

Dat is een advies waar we wat aan hebben. Zeker omdat nieuwe ijssalons als paddenstoelen uit de grond schieten. Het lijkt wel Amsterdam waar in iedere straat die een beetje populair is inmiddels meerdere ijstoko’s zitten. Komt omdat een ijssalon beginnen relatief eenvoudiger is dan een horecavergunning aanvragen. Maar vaak is het ijs slechts een excuus om broodjes, smoothies en meer te verkopen, waarmee ze een oneigenlijke concurrent worden van bestaande horeca.

Selim ziet het meer en meer in Groningen. Maar andersom gebeurt ook. Zo verkocht de vlaaienspecialist aan de Brugstraat (inmiddels verdwenen) op een gegeven moment ook ijs. Selim moet er een beetje om lachen. “Ik vind dat ik het beste ijs van Groningen heb. Ik maak de concurrentie af,” grapt hij. Om de kwaliteit te waarborgen werkt hij in de zomermaanden keihard. Zoals geschreven begint hij om 9:00 uur met het ijs maken, om 12:00 uur gaat de winkel open en rond 22:00 uur gaan de deuren pas weer dicht.

Mislukt uitstapje

Toch is het lastig om in de zomer genoeg te verdienen om ook de wintermaanden een goede boterham te verdienen. Daarom heeft Selim een tijd geleden een frituur en een pizza-oven aangeschaft. Dat leek een goede greep, maar de praktijk was weerbarstig. Met McDonald’s aan de overkant, en genoeg pizza en kebab in de buurt is het lastig jezelf onderscheiden. En het ging ook ten koste van de belangrijkste handel: het ijs.

De ramen zaten vol met posters met daarop aanbiedingen voor patat, snacks en pizza’s. Door de actieposters zag je het ijs niet meer. Binnen rook het meer naar een patatzaak dan naar een frisse ijsboer. Ook niet zo gek, alles gebeurde op 34 vierkante meter. “Dat was eigenlijk geen doen. Ik heb nu een cafetaria aan de oude Ebbingestraat gekocht en daar concentreer ik mijn pizza- en patatactiviteiten. Zodat ik hier me alleen kan focussen op ijs en koffie.”

Westerhaven is booming

Dat lukt goed. Ondanks dat de lente nog niet echt aan is, is het goed toeven op het zonovergoten terras. De koffie smaakt goed, het ijs is heerlijk en de zon maakt het af. Selim: “Dit is precies waarom ik ijsmaker ben geworden. Ik hou van de zomer, van lekker weer en daar hoort ijs bij. Mensen worden vrolijk van de zon, van warme temperaturen en een ijsje. Ik heb hier nooit chagrijnige mensen, iedereen komt met een glimlach binnen en vertrekt met een nog grotere lach. Heerlijk.”

De locatie draagt ook bij aan het succes. “Het terras is vol in de zon. Aan de overkant is schaduw, dus mensen gaan aan deze kant lopen en komen dan langs mijn winkel. Plus de Westerhaven en omgeving is booming. Zeker sinds de komst van Primark en andere publiekstrekkers in de buurt, komt er steeds meer volk in deze hoek van de stad.” Het terras zit dan ook regelmatig vol met Primarktassen Maar ook mensen die hebben gegeten bij Napoli scoren graag een ijsje bij ons.”


Vrouger gingen Stadjers en studenten ‘eem noar V&D’. Hoe moet de Groningse consument, na het bankroet van het warenhuis, de leegte opvullen? Gelukkig zijn er veel alternatieven voor een middagje geld uitgeven. In ‘Eem noar…’ verkennen wij de mogelijkheden.

 

Ga het gesprek aan ( comments)