Teo’s yoga-challenge: Russian Yoga

Russian Yoga

Twee maanden lang dompelt Teo zich onder in een wereld waar cobra’s, tijgers en strijders de mat domineren. Alles voor de split. Shit just got real nadat collega Henk het wedje legt: wat is er eerder Teo’s split of Henks sixpack?

Anouk, ik kom niet verder dan dit. Ik laat me zakken op de vloer van de yogastudio. Mijn instructeur kijkt bedenkelijk. “Je hebt lopen pushen”, concludeert ze. “Vorige week kwam je namelijk verder.”

Zijn mijn spieren stuck of stuk?

Anouk legt me uit dat ongetrainde spieren een heel eind kunnen meerekken. Dat in tegenstelling tot de pezen, die slechts drie á vier procent verlengd kunnen worden. “In het begin gaat het daarom heel snel. Nu ben je tijdelijk even stuck. Je benen moeten eerst even goed herstellen en daarna kun je weer een stukje verder zakken.

Met nog drie weken te gaan, begin ik me toch zorgen te maken. Ga ik de split redden? “Rustig elke dag blijven rekken. En bedenk dat niet iedereen de split kan. Het is een onnatuurlijke beweging en je heupen moeten het maar aankunnen.” Dat stelt me gerust, Anouk! Ze lacht bij mijn bezorgde gezicht. “Komt goed!”

Russian Yoga

Thuis blijft het me toch dwarszitten. Ik ben erg resultaat gericht en nu blijft deze uit. Even wat moed inkijken op YouTube. Een van mijn favoriete inspiratiebronnen is Pavel Tsatsouline. Deze Rus wordt ook wel de vader van de Amerikaanse kettlebell genoemd. Zijn kracht is het simpel uitleggen van trainingstechnieken.

tsatsouline

Tot mijn grote verbazing heeft Tsatsouline ook een video over stretchen uitgebracht ergens in de jaren negentig. Met een overdreven Russisch accent en bruut flauwe grappen maakt hij wel zijn punt duidelijk. Spanning in combinatie met inademen helpt bij de ontspanning en verlening van de spieren bij het uitademen.

Geforceerd stretchen

Geïnspireerd door mijn Russische “mentor” probeer ik mijn tenen aan te raken. Een belangrijke oefening die de hamstrings en kuiten oprekt en helpt bij de split. Normaal gesproken hang ik met mijn vingers zo’n twintig centimeter boven de grond bij deze oefening.

Tijdens aanspannen van mijn billen en bovenbenen bij het diep inademen, voel ik een vreemde druk op mijn spieren. Het is bijna of ze uit elkaar gaan klappen. Snel adem ik uit en ontspan alles. Ineens zak ik met centimeters naar beneden. Geen pijn, geen twijfel. Dit voelt goed.

Rust

Ik herhaal de oefening nog een aantal keer totdat mijn vingers de grond raken. Wow! Pavel heeft weer eens gelijk. In zijn video laat Tsatsouline aanvullende oefeningen op de split zien die allemaal overeenkomen met wat Anouk me in haar lessen leert.

In mijn achterhoofd klinken de wijze woorden van Anouk: “Niet forceren!” Daarom besluit ik om een paar dagen alternatieve stretches te doen voordat ik mijn liezen weer aan het werk zet. De Russian Yoga oefeningen van Pavel geven me weer moed. Nog drie weken keiharde ontspanning. Zin an!

Ga het gesprek aan ( comments)