Digibites is gesloten. Surseance van betaling aangevraagd. "We zijn afwachting van het faillissement'

Digibites aan het Gedempte Kattendiep. Foto van 112 Groningen

Restaurant Digibites aan het Gedempte Kattendiep lijkt niet meer te bestaan. Sinds nieuwjaarsdag is de toko dicht. De telefoon wordt niet opgenomen, de website is down en mensen die gereserveerd hebben, melden zich voor Jan met de korte achternaam.

Michael stond op nieuwjaarsdag op de stoep bij Digibites samen met zijn moeder, minder valide oma en drie knorrende magen. Want honger en zin de vele wok- en sushispecialiteiten van de ‘all you can eat-toko’. De reservering was een paar weken eerder gedaan en in aanloop naar het etentje heeft Michael telefonisch voor de zekerheid gecheckt of alles door kon gaan. „Uiteraard. Gezellig. We zien u op nieuwjaarsdag, tot dan!”

Dichte deur ondanks reservering

Niet dus. Dichte deur. Lampen uit. En amper een teken van leven in het grote restaurant, dat is weggestopt in het leutje Chinatown van Groningen. Gedesillusioneerd druipt de familie af. Gelukkig vinden ze elders in Stad nog een plekje waar ze welkom waren om te eten, maar het zat Michael niet lekker dus belde hij de dagen daarna met Digibites voor iets van een excuus of tegemoetkoming. Dat kwam er niet. „Ze werden boos aan de telefoon, begonnen me uit te schelden en ik moest het zelf maar uitzoeken.”

Er zijn meer mensen die strandden voor de dichte deur van Digibites, ondanks dat ze gereserveerd hadden. Rico is daar een van. Hij stuurde ons een paar dagen geleden de vraag waarom Digibites ineens is gesloten. „Ze zijn volledig onbereikbaar en er zijn reserveringen gedaan die nooit zijn geannuleerd. Als gast kwam je er pas achter als je voor de deur stond. Sta je dan met een vriendin, haar dochter en de rest van de familie. Erg slecht.”

Recensies verraden problemen

In de wandelgangen hoorde Rico dat het zou zijn vanwege personeelstekort. „Maar het lijkt me niet dat je dan helemaal dichtgaat. Zo is het gewoon erg lullig voor mensen die gereserveerd hebben. Ook al sluit je de toko, je brengt de gasten daarvan op de hoogte. Dan kunnen ze nog wat anders regelen.” Daarom vroeg hij zich af: „Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is?” Ook Lizzy dropte een vergelijkbaar verzoek in onze inbox: „Weten jullie ook of Digibites failliet is? ik hoorde zoiets via via. en zie nu ook dat de site plat ligt.”

De site ligt inderdaad plat. Al een tijdje. De telefoon wordt niet opgenomen. Vanochtend bijvoorbeeld 35 minuten aan de lijn gehangen met de belofte dat er „nog één beller voor u is.” Dat is dan een een verdomd lang gesprek geworden, langer dan het geduld toelaat dus de zoektocht online verder voortgezet. Niet dat daar veel wijsheid valt te halen in deze. Maar het lijkt er wel op dat Digibites al wat langer in de problemen verkeerde.

Kkkkkkkkoud

Al maanden wordt bij Google Recensies geklaagd dat het erg koud is in het restaurant. Zo pent iemand drie weken geleden: „De kou resulteerde in snel afgekoeld eten. Nu snappen we wel dat de energiekosten hoog zijn, maar je betaalt nog wel de volledige prijs. Beetje een tegenvaller, want in de kou eten is niet een pretje.” De recensent is niet de enige die daarover valt. Fernando tikt bijvoorbeeld in dezelfde periode: „Enorm koud, komt de sfeer niet ten goede. Naar huis gegaan om het warm te krijgen.” En zo gaat het maar door en door. Allemaal klachten over de kou die erop lijken te wijzen dat Digibites drastisch moest bezuinigen op energie.

Maar dat kunnen we niet checken. Het restaurant zelf is dicht. Alle nummers lopen dood en bij de KvK is geen 06-nummer opgevoerd. De nummers in onze mailbox, van die keer dat Digibites bij ons wilde adverteren, worden ook niet opgenomen. De eigenaren uit Breda zijn nergens online te vinden. Het lijkt er dus op dat Digibites definitief gesloten is. Rest de vraag hoe erg dat is.

Update 12:36 uur: afwachting van faillissement

Digibites heeft surseance van betaling aangevraagd, meldt een zeer betrouwbare bron. Die daaraan toevoegt dat het restaurant in afwachting is het van faillissement. „Het is voor het personeel enorm balen en niet goed dat gasten voor een dichte duur stonden. Maar de problemen werden steeds groter. De huur, corona en de hoge energieprijzen werden te veel. Er wordt nog gekeken naar de mogelijkheden voor een doorstart, maar voorlopig is het restaurant sowieso dicht.”

Geen hele goede naam

Voor het personeel is het natuurlijk enorm balen. En er zijn veel Groningers die er bijzonder graag kwamen. Daarnaast had het restaurant een unieke trein waarmee de hapjes naar de tafels werd gereden. Maar de toko stond ook slecht bekend. Regelmatig verschenen klachten over rottend vlees, enorme buikpijn, ranzige bedoenings, ongedierte en meer van dat.

Ook onze ervaringen met de eigenaren van het restaurant zijn vreemd te noemen. Die kwamen vanuit Breda naar ons kantoor omdat ze graag wilden dat we een filmpje ter promotie maakten want het artikel over Digibites had zo goed had gescoord. Het werd een bijzonder moeilijk en naar gesprek. De eigenaren spraken amper Nederlands, Engels hadden ze ook niet onder de knie.

Maar dat was overkomelijk. Het echt vervelende was dat ze Ellen, onze videomaker, het hele gesprek niet aankeken. Alsof een vrouw een minder wezen was. Daarnaast deden ze bijzonder schimmig over de herkomst van alles, de bedoelingen van het restaurant en meer van dat. Reden voor ons om geen samenwerking op te zetten.