EU zet vol in op Lelylijn (snelle treinverbinding A'dam-Grunn) en wil hem doortrekken naar Bremen

De Lelylijn. Bewerking in Paint
Noordelijk Nederland moet per spoor beter met de rest van Europa worden verbonden. Dat stelt nu ook het Europees Parlement dat daarvoor naast de Lelylijn ook de verbinding Emmen-Rheine nodig acht. De Transportcommissie stemde daarom vandaag vóór de toevoeging van deze verbindingen aan het Europese netwerk (TEN-T). Een cruciale stap in de realisatie van deze twee belangrijke lijnen, want alleen verbindingen op deze kaart kunnen aanspraak maken op Europese financiering.
Lelylijn toevoegen aan Europees netwerk
De amendementen om de Lelylijn toe te voegen aan het TEN-T netwerk werden gesteund door een grote meerderheid van Europarlementariërs uit een groot aantal lidstaten en politieke partijen. Het gehele rapport werd vervolgens unaniem aangenomen. Bestuurders uit noordelijk Nederland zijn verheugd met deze belangrijke stap waarvoor veel van hen zich al tijden inzetten in Brussel.
Avine Fokkens-Kelder, gedeputeerde voor de Provincie Fryslân, is er blij mee: “Wij zien dat er in Brussel zeer veel enthousiasme is over de Lelylijn en over onze internationale ambities als regio. Dat geldt niet alleen voor Nederlandse Europarlementariërs, maar ook voor hun Duitse, Deense en Zweedse collega’s. Zij zien dat de Lelylijn bijdraagt aan de brede welvaart en verduurzamingsopgaven van Europa, Nederland en onze regio. Dat het Europees Parlement de Lelylijn op het Extended Core Netwerk* wil plaatsen bevestigt dat ook Europa wil dat de Lelylijn er zo snel mogelijk komt – nu is het zaak dat Europa hier ook geld in gaat investeren.”
Volgende stappen:
Vandaag nam de transportcommissie niet alleen de ingediende amendementen aan, maar gaf ook het advies om de onderhandelingen met de Raad op basis van dit rapport zo snel mogelijk te starten. Volgende week zal dit tijdens de plenaire sessie van het Europees Parlement in Straatsburg naar verwachting worden bevestigd. De Raad gaf in december al aan de Lelylijn aan het comprehensive netwerk te willen toevoegen. Een definitief akkoord wordt eind dit jaar verwacht.
Zodra de herziening van het TEN-T netwerk officieel in werking treedt, kunnen aanvragen worden ingediend voor financiering voor de voorbereiding en aanleg van infrastructuur uit de ‘Connecting Europe Facility’, zoals in het verleden al succesvol gebeurde voor de Wunderline.
Daarom goed nieuws
Kortom: het belangrijke nieuws van vandaag brengt Nederland een stap dichterbij de realisatie van de Lelylijn en Emmen-Rheine. Op de redactie zijn we er in ieder geval blij mee. Een goede treinverbinding met Europa is een belangrijke stap om mensen uit de auto en het vliegtuig te krijgen. Treinreizen in Duitsland is fokking chill met de ICE. Het is ook fijn om sneller in de Randstad (of Parijs en Brussel) te kunnen zijn. En eindelijk verlost (hopelijk) van die flessenhals bij Zwolle waar maar iets hoeft te gebeuren waardoor heel Noord-Nederland treintechnisch wordt afgesloten van de rest van het land.