Fuck jullie, 20.000 Stadjers. Nieuwe Gerrit Krolbrug uitgesteld tot 2029 en aanleg noodbrug duurt langer

Deze voetgangersbrug, die onderdeel zou vormen van de tijdelijke fietsconstructie voor de Gerrit Krolbrug, die wederom is uitgesteld. Foto Jan Willem van Vliet
Rijkswaterstaat geeft namelijk aan dat de opening van de noodbrug, die er deze zomer eindelijk had moeten komen, is uitgesteld tot het einde van dit jaar. En de nieuwe Krolbrug? Die zien we op z’n vroegst in 2027 pas, maar daarvan wordt nu al gezegd dat het ook wel 2029 zou kunnen worden.
Duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurt lang
Dit gaat zelfs de gemeente Groningen, die wel gewend is aan lange bouwprojecten (Ringweg, Hoofdstation), te ver. Het stadhuis heeft zelf echter niet de touwtjes in handen, want de brug valt onder Rijkswaterstaat (RWS). Het college van Burgemeester en Wethouders heeft daarom een brandbrief gestuurd naar minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat, VVD).
De brug is volgens het college een te belangrijke verkeersader om zo lang onbegaanbaar te blijven. Ze willen daarom dat Harbers zich hier persoonlijk mee gaat bemoeien om zo het proces te versnellen. Of in ieder geval om te zorgen dat het niet nog langer gaat duren. Want het risico dat het nóg verder uitloopt door stikstof, inflatie en zulks soort dingen is best groot.
Dikke vertragings
Na twee jaar wachten krijgen steeds meer Stadjers het idee dat de Krolbrug niet hoog op het prioriteitenlijstje van RWS staat. Of zijn ze daar gewoon incapabel? De noodbrug had er al voor de kerst van 2022 moeten staan. De bouw is nu drie keer uitgesteld. Eerst omdat de bedachte constructie niet veilig zou zijn, daarna bleek dat de bodem aan de stadskant te zacht was en nu zijn ze erachter gekomen dat de damwanden langs de oever te kort zijn. Vervelend natuurlijk, maar daar hadden ze in die twee jaar toch wel eerder naar kunnen kijken?
Nu komt de noodbrug er dus pas eind 2023. Tweeënhalf jaar na de aanvaring. Tweeënhalf jaar om een smal bruggetje van steigermateriaal te bouwen, waarvoor ook nog eens een groot deel van de bestaande constructie van de loopbruggen gebruikt kan worden. Het is wat. Tot die tijd kan je alleen met de fiets aan de hand over de loopbrug over het kanaal. Voor mindervaliden, bakfietsen, scooters en scootmobiels is het tot die tijd nog vette pech.
En de nieuwe Krolbrug?
Voor automobilisten en vrachtverkeer wordt al helemaal een lange zit. De nieuwe Gerrit Krolbrug zou volgens de eerste plannen in 2026 klaar moeten zijn. Maar dat lukt niet. De meest positieve schatting van RWS nu is 2027. Maar ze zeggen er al wel bij dat het ook makkelijk 2029 kan worden. Dan weet je wel hoe laat het is. Deze heibel duurt op deze manier nog langer dan de aanleg van de nieuwe Ringweg (is echt, die aanleg begon in 2017 en is in 2024 klaar).
De burgemeester en wethouders hopen met de brandbrief wat peper in de reet van RWS te stoppen. Wethouder Philip Broeksma van Verkeer (GroenLinks) hoopt dat minister Harbers ook langskomt om de situatie zelf te aanschouwen. Misschien begrijpt hij dan ook meer het belang van het project. Daarnaast zou het ook een signaal afgeven dat Rijkswaterstaat het probleem wél serieus neemt. Want daar hebben de meesten een hard hoofd in. Hoe dan ook blijft het nog even met de fiets aan de hand omhoog ploeteren.