Grrr! Het wegennet in Grunn is erger dan een labyrint. Zoveelste opbreking op 't program
Ik haal een vriendin op die aan de Koeriersterweg woont, om samen naar Schiphol te rijden. De heenweg gaat verrassend genoeg soepel. Vanuit Helpman bereik ik haar huis eenvoudig. Lekker! Met ‘Ik wil naar Griekenland’ van Jannes door de speakertjes zetten we de tocht moedig voort. Op de automatische piloot rijden we richting Martiniplaza, om de A7 naar Joure op te klappen. En dan begint de ellende alweer. Ho! Stop! Roept vriendin. Gaat niet. Via de Leonard Springerlaan kom je niet meer op de N370. Was ook zo. Dikke U-turn dan maar. Terug over de Paterswoldseweg, via de Peizerweg, voor de Vesta langs en dan zo die N370 op. Je moet ’t net eem weten, hè. De vertraging: 10 minuten.
Je moet ’t net eem weten inderdaad. Maar als je het niet weet, dan is het wegennet in Grunn momenteel een hel. Er komt elke week wel weer een nieuwe opbreking bij. Helemaal vers van de wegversperringspers is die bij het Herewegviaduct. Sinds vrijdag hartstikke onbereikbaar in verband met onderhoudswerkzaamheden, dus er volgt weer een omleidinkje.
Code oranje
Via Groningen Bereikbaar vind je alle werkzaamheden in en rond Stad op een kaartje, en daar word je helemaal niet vrolijk van. Die kleurt nog meer oranje dan de Oosterpaaaark in WK-tijd. Afgesloten straten in verband met de aanleg van nieuwe wegen, woningrenovaties, rioolwerkzaamheden, leidingwerk, het is allemaal gaande, en het gebeurt allemaal tegelijkertijd. Kost je - naast een hoop frustratie - per wegversperring 5 tot 10 minuten van je leven. Klinkt niet veel, maar is wel veel als je er meer op een dag meepakt. En laten we dat gedrocht van een zuidelijke ringweg niet vergeten, trouwens. Met die chaos zitten we ook alweer vijf jaar.
Reacties op Twitter
Op Twitter vragen Stadjers zich terecht af waarom de hele stad tegelijkertijd onder handen moet worden genomen. ,,Dat werkzaamheden Ring Zuid voor gedoe zou gaan zorgen wist ik, maar dat men tegelijkertijd ook nog zoveel ander extra gedoe ging creëren, dat kan er ook nog wel bij”, aldus @maralgrunn. ,,Leuk alles klaarmaken voor de toekomst, maar de huidige generatie wil ook graag een beetje chill van de stad genieten”, schrijft @neluzzz aka Niels Hilboesen. En chill van de stad genieten, dat is er op heel veel plekken echt even niet bij. Het zorgt volgens hem ook nog eens voor meer chaos op plekken waar niks opengebroken ligt, omdat het verkeer daar langs wordt geleid.
Kortom, frustrerend, verwarrend, gevaarlijk, en ook bijzonder onaantrekkelijk, zo’n verkeerspuinhoop in Stad. Waarom de hele boudel tegelijkertijd op de schop moet, vroegen we de gemeente. Hun reactie:
Reactie gemeente
„We doen ons uiterste best om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken. Dat doen we in de eerste plaats door ruim van tevoren onze planningen met die van Aannemerscombinatie Herepoort op elkaar af te stemmen. Vervolgens bepalen we met elkaar de optimale omleidingsroutes en treffen we maatregelen om daar de verkeersafwikkeling zo optimaal mogelijk te laten zijn, meestal door het anders instellen van de stoplichten. Daarbij blijven we de situatie op de weg in de gaten houden en waar nodig en mogelijk passen we dit aan. Tenslotte doen we ons uiterste best om de stremmingen en omleidingen goed te communiceren. We begrijpen dat het soms lastig is om van alle wijzigingen op de hoogte te blijven, daarom is ons advies: check voor vertrek op https://www.groningenbereikbaar.nl/actuele-verkeersinformatie.”