HNL blijft klanten schofferen en gekkigheid met enorm prijsverschil tussen kaartjes

Eigen foto Foto: Corné Sparidaens
Afgelopen week ontdekten we het volgende: Koop een kaartje voor de boot van 2 mei van de Eemshaven naar Noorwegen en je betaalt 170 euro. Bestel op dezelfde site voor dezelfde afvaart maar dan in het Noors en je betaalt 1360 kroon, dat is 120 euro.
Dik prijsverschil
Dat geldt niet alleen voor die datum. Alla data die wij hebben gecheckt leveren hetzelfde verschil op. Of dat nu in mei, juli of augustus is: in het Nederlands betaal je 170 voor de overvaart in het Noors 120. Gek. In het Noors is het dus zo’n 30 procent goedkoper, dat is nogal wat. Voor een retourtje loop het zelfs op naar minimaal 100 euro.
Nico West ontdekte het gekke verschil. Zijn reis, die voor december staat gepland, is zelfs 115 euro goedkoper. Daar is hij achteraan gegaan, meldt hij op Trustpilot. „Men noemt het prijsdifferentiatie. Toen ik er wat van zei, kreeg ik een buitengewoon keurig geformuleerd mailtje terug. Mooiste is dat ze zeiden dat ik het uiteraard mocht annuleren volgens de geldende voorwaarden. Dat betekent dat ik het geld niet terugkrijg, want zo staat in de voorwaarden.”
Geen reactie
Alle reden dus om eem te bellen met Holland Norway Lines, de reder. Maar helaas is het bedrijf erg druk met de verhuizings en zo. De vraag staat sinds donderdag uit, antwoord hebben we nog niet gekregen. De woordvoerder weet zo ook niet waarom de pagina met kaartverkoop van de site is verdwenen.
Zeker is wel dat de afgelopen dagen weer afvaarten zijn geannuleerd. Dat is op schofterige wijze gegaan, afgaande de klachten. Zo vertelt Sophie dat ze voor april een kaartje had gekocht voor de afvaart in Groningen. „Nu hebben ze de boeking gewijzigd naar Cuxhaven, ruim 200 km verder en onbereikbaar met OV. Ik mag niet annuleren, belachelijk. Zeer slechte ervaring bij voorbaat, wie betaalt de extra kosten.”
Hans is hetzelfde overkomen, laat hij op Trustpilot weten: „HNL gaat, nadat wij onze reis hadden geboekt, ineens uitwijken naar een hele andere locatie voor de afvaarten. Dat komt ons erg ongelegen. De mevrouw aan de telefoon geeft aan dat je met een standaardticket geen recht hebt om te annuleren en verwijst ons naar de voorwaarden. Ongelooflijk zo’n bedrijf. In het licht van de andere problemen die HNL al had zoals ineens uitvallende afvaarten zou ik zeggen: boek nooit iets bij dit bedrijf!”
De woordvoerder van HNL, die zelf niet rechtstreeks in dienst is bij het bedrijf waardoor de communicatie vaak stroef verloopt, kon niet vandaag niet ingaan op deze signaleringen. De vraag over de prijs van de kaartjes staat dus ook al een paar dagen tevergeefs uit, maar is, zoals gemeld, grotendeels ingehaald door de realiteit.