Hutjemutje via Jellejelleland of het drama dat bussen heet: nog bijna twee weken geen NS-treinen

Bij werkzaamheden in mei 2020 stond deze lange rij met treinreizigers bij het Hoofdstation in Groningen te wachten op bussen. Foto: Archief DvhN Archief DvhN
Werk aan het spoor moet af en toe gebeuren. Niets aan te doen enzo, maar dan krijg je dus als treinreiziger te maken met de crime die treinvervangend vervoer heet. Of je reist om met de playmobieltreintjes van Arriva via Jellejelleland. Beide opties zijn eigenlijk ruk.
Meppel-Groningen: anderhalf uur
Qua reistijd maakt het allemaal niet zoveel uit. De omreisroute via Leeuwarden lijkt de beste optie, maar wanneer de sneltrein een paar minuten vertraging heeft haal je je overstap niet en de treinen wachten niet op elkaar. Daar komt bij dat Arriva het grootste deel van de dag met ‘drietjes’ rijdt. Het mag de term trein nauwelijks hebben. Met name rond de spits hobbelen reizigers als haringen in een ton heen en weer tussen de twee Noordelijke hoofdsteden.
Dan is er het treinvervangend vervoer. Een bus dus. Uw redacteur nam gisteren zelf de proef op de som en was tussen Meppel en en Groningen anderhalf uur onderweg. Let wel. Dit was buiten de spits terwijl het rustig op de weg was. Op sociale media duiken verhalen op van reizigers die ‘uren’ onderweg zijn. Al met al was de reis 45 minuten langer dan het normaal zou zijn. Dit terwijl NS spreekt over zo’n 30 minuten extra reistijd. BS.
Mijd de spits
Laten we eerlijk zijn. NS kan niet zoveel aan onderhoud aan het spoor doen en doet ongetwijfeld haar best. Bij het vertrekpunt in Meppel stond aardig personeel, er zijn toiletten en een grote tent om te schuilen tegen zon of regen. Woordvoerder Leonie Bosselaar ziet het af en toe mis gaan. “Maar we roeien met de riemen die we hebben,” verklaart ze. “Iedereen gaat weer naar z’n werk. De drukke spits is terug. Hou daar rekening mee en probeer je reis te spreiden en een uurtje eerder of later te gaan.”
Veel reizigers hebben echter niet de keuze een reis uit te stellen. We probeerden ook het omreizen via Leeuwarden en daar kunnen we nog een tip voor geven: pak niet de sneltrein, maar de stoptrein. Die is een paar minuten eerder in Leeuwarden. Daardoor heb je net iets meer speling en zit je voor de grote meute van de sneltrein aan al in de Intercity Leeuwarden-Zwolle en heb je de beste kans op een zitplek.
Zure appel
Voor treinreizigers is het de komende twee weken nog even door de zure appel heen bijten. Na 23 mei zijn we nog niet van het gedonder af. De rest van de maand is de dienstregeling nog aangepast tussen Hoofdstation en Europapark. Ook in het weekend van 29 en 30 mei rijden diverse treinen niet van en naar Stad.