Lorenzo Coopman doet alsof hij in Hilversum zit, maar verneukt bedrijven vanuit Stad

Foto van Kattencafé op z'n Kop

Kattencafé op z’n Kop uit Stad zit met een behoorlijke factuur in de maag. Of de tent eem 500 euro wil aftikken voor een advertentie waar nooit opdracht voor is gegeven. Sneu geld, des temeer omdat het café elk dubbeltje moet omdraaien na de heftige coronaperiode en daardoor opgelopen huurachterstanden.

Afzender van de factuur is RMG Uitgeverij. Begin dit jaar belde een medewerker van RMG met Anita, sinds dit jaar manager van het café. „Op slinkse wijze werd gevraagd of ze een advertentie, die al liep, wilde verlengen.” pent het café op Facebook. „Omdat het druk was, ging ze achteloos akkoord met de gratis verlenging. Tot onze verbazing hebben we nu een factuur van 500 euro voor een website waar we niks aan hebben.”

Stadsgids

Het gaat om Stadsgids-Nederland.nl en Stadsgids.nl. Op die sites staan wat introotjes van verdwaalde nieuwsverhalen die doorlinken naar NU.nl. Een widget laadt recente tweets over een bepaalde regio. En er is een bonte bundeling van bedrijven gerangschikt op provincie- of stadsniveau. Echt cohesie is daar niet in te ontdekken. Zo staat lingeriewinkel Livera er samen op met de vrouwenopvang en de Guyotschool. Onder het provinciekopje Groningen hangen weer bedrijven uit Gelderland en Brabant. Veel bezoek levert dat niet op. Volgens de tools die dat aardig accuraat screenen zelfs te weinig om er iets zinnigs over te melden.

Ook andere bedrijven die met een naamsvermelding op de site staan, komen met vergelijkbare verklaringen als het kattencafé. Ze zijn allen om de tuin geleid met een lulverhaal over verlenging van een al bestaande (gratis) advertentie, krijgen vervolgens een bevestigingsmail en tekenen daarmee ongezien voor een nieuwe plaatsing. Als gedupeerden niet betalen, wappert RMG met contractuele afspreken en dreigt de deurwaarder in te schakelen. Daar trapt niet iedereen in, maar er zijn altijd een paar die geïntimideerd overgaan tot betaling. Klachtensites als TrustPilot en Google Reviews staan dan ook vol met negatieve ervaringen.

Dreigen met deurwaarder

Een van de ondernemers meldt dat ze op een druk moment gebeld waren door RMG over de gratis verlenging van een, op het eerste oog, bekende advertentie. Daar wordt akkoord voor gegeven en al snel volgt de factuur van enkele honderden euro’s. „Toen zijn we gaan googelen op RMG en Stadsgids-Nederland.nl. We kwamen al snel een hele hoop vergelijkbare klachten tegen en wisten toen dat het een oplichter was. Daarom besloten we niet te betalen, dat hebben we ook medegedeeld. Daarop dreigden ze direct met de deurwaarder.”

Zo gaat het ook bij het kattencafé. De eigenaar van de zaak gaat via mail in verweer bij RMG. Maar de uitgeverij is niet te vermurwen. „Er wordt doodleuk verteld dat er een bindende overeenkomst is. Als de factuur niet betaald wordt, wordt een incassobureau ingeschakeld. Maar Anita kan helemaal geen betaalde contracten namens het kattencafé aangaan en er was dus gezegd dat het om een gratis plaatsing zou gaan.”

Wie zit achter RMG?

Het Kattencafé deelt de ervaringen op Facebook om andere ondernemers te waarschuwen voor deze praktijken. Daarnaast zijn ze opzoek naar een juridisch expert die hen bij kan staan. En ze zijn erg benieuwd naar de reactie van RMG, want ondanks alle mails krijgen ze die niet. Wij zijn ook benieuwd, dus duiken we dieper in de firma.

Volgens de eigen sites, Google en andere zoekmachines zit het bedrijf in Hilversum. Maar dat klopt niet, blijkt uit de gegevens van de Kamer van Koophandel. Het vestigingsadres zit op papier inderdaad in de Gooise plaats, maar de enig aandeelhouder en bestuurder woont en werkt in Stad: de 24-jarige Lorenzo Coopman. Veel meer info weet internet niet over hem, zo is het onmogelijk om een nummer van hem of een van zijn bedrijven te achterhalen, dus wordt de deelscooter gereserveerd om wederhoor te halen bij het adres in Stad.

Lorenzo aan de telefoon


Maar dat hoeft niet. Want plots hangt de uitgeverij aan de lijn. Het is zelfs Lorenzo hoogstpersoonlijk die belt. Dat doet hij omdat ik een algemeen mailtje heb gestuurd met de mededeling dat ik interesse heb om te adverteren in de hoop dat ik teruggebeld zou worden. Missie geslaagd.

Volgens Lorenzo is het allemaal een foutje. Vroeger ging er wel eens wat mis. „Ik werk met callcenters en een van die partijen werkte met een verkeerd en verouderd belscript. Dat was een trucje voor oude klanten die voor een verlenging konden gaan. Dat script is per ongeluk ook gebruikt voor nieuwe klanten. Toen ik daar achterkwam heb ik direct opdracht gegeven om via het nieuwe protocol te werken.”

Gelul

Ook kan het zijn, denkt Lorenzo hardop, dat er sprake is van verwarring. „Er zijn meerdere stadsgidsen en heel veel bedrijven die bellen voor advertenties, ook ondernemingen met vergelijkbare namen.” Ingewikkeld allemaal. Des temeer omdat Lorenzo zelf ook verschillende bedrijfsnamen hanteert, waaronder RMG maar ook bijvoorbeeld DMG Media . Kan zomaar door elkaar worden gehaald waardoor Lorenzo nu ter verantwoording wordt geroepen voor iets dat hem niet te verwijten valt. „Oh, al die bedrijven staan op mijn site? Euh...”

Daarnaast geeft de ondernemer aan altijd de factuur te annuleren als er twijfel is rondom de opdracht. „Als ik weet om welke bedrijven het gaat, fiks ik dat direct. Dat geldt voor elke ondernemer. Bel of mail ons en we lossen het op.” De praktijk is weerbarstiger. Hem of zijn bedrijven bellen lukt niet zomaar, nergens staat een nummer vermeld. En mailen is ook zinloos, volgens de ondernemers die wij hebben gesproken. Ze zijn allen per mail in verweer gegaan, maar kregen of geen reactie, nul op het rekest of RMG dweept met deurwaarders.

Nog meer gelul

Daarmee geconfronteerd gooit Lorenzo het op de grote organisatie onder hem. Meerdere callcenters in het land werken voor hem en hij kan niet iedereen in de gaten houden. Laat staan dat hij verantwoordelijk is voor zaken die elders in de keten misgaan. Dat ik direct Lorenzo, ondanks die enorme organisatie, stante pede na aan de lijn krijg, is volgens hem toeval. Hoewel. Misschien is de organisatie toch niet zo groot? „Ik heb twee vaste mensen in dienst voor de administratie en verder werk ik met freelancers die uit heel Nederland komen.”

Werken die dan op het bezoekadres aan de Koninginnelaan 11 in Hilversum? Nee, dat dan weer niet. „Dat is puur een postadres”, verduidelijkt Lorenzo. Waarom het postadres staat opgegeven als het bezoek- en vestigingsadres weet de jonge Groninger dan weer niet. Behalve: „Heel veel bedrijven werken met een postadres en omdat ik zaken doe in heel Nederland zit dat in Hilversum.”

Mail van Lorenzo

Een paar uur na het gesprek stuurt Lorenzo, na enig juridisch overleg, een uitgebreide e-mail:

„Na ons contact heb ik nog even wat juridisch advies ingewonnen. Laat ik voorop stellen dat als jij enkele meldingen hebt gekregen over mijn bedrijf en de manier van zaken doen, en deze zijn allemaal negatief, dat ik geen enkel verweer kan verzinnen waarom ik het niet eens zou zijn met dat jij daar over gaat schrijven om mensen/bedrijven van op de hoogte te brengen. Er worden immers fouten gemaakt binnen een bedrijf en als jij die aan de kaak wilt stellen is dat jouw goed recht.

Echter hoor ik jou aan de telefoon zeggen dat jij mijn volledige naam wilt publiceren met daarbij teksten zoals:

‘’Lorenzo Coopman doet zich voor als ondernemer en licht bedrijven op.’‘

Bij dit soort teksten ben je echt op de man aan het spelen en kan je ook niet hard maken dat ik geen ondernemer ben of mij voordoe als ondernemer omdat jij niet op de hoogte bent van wat ik voor de rest allemaal doe. Dat IK per definitie als persoon een oplichter ben o.b.v. de verhalen die jij gehoord hebt aangaande mijn bedrijf, vind ik ook niet correct.

Daarom wil ik je verzoeken om niet op zo’n stemmingmakende manier mij als persoon zo weg te zetten terwijl ik gewoon een bedrijf heb waar fouten gemaakt kunnen worden. Ik heb jou netjes te woord gestaan en erkend dat als deze fouten gemaakt zijn, deze moeten worden opgelost en dit in de basis niet had mogen gebeuren.

Het benoemen van de feiten in jouw stuk zoals ze bij jou bekend zijn ben ik zeker voor. Zoals de ervaring die je hebt gehoord van de partijen in kwestie waarover het gaat. Maar mij een nep-ondernemer noemen en zeggen dat deze conflicten mij per definitie een oplichter maken is pertinent onjuist en verzoek je in het negatieve beeld dat je van mij weg wilt zetten, hier wel rekening mee te houden.

Mochten er verder nog andere bedrijven zijn die niet blij zijn met de gang van zaken, (die jij niet wilt benoemen vanwege gewenste anonimiteit) is het verzoek aan deze bedrijven om deze kwestie neer te leggen in de mailbox van info@stadsgids-nederland.nl zodat wij dit z.s.m. kunnen oplossen.

Nogmaals, ik hoop dat jij het bij de feiten houd om mensen daadwerkelijk ergens van op de hoogte te brengen i.p.v. de nadruk voorlaten leggen op mij als persoon en mij maar gewoon persoonlijk weg te zetten als een simpele oplichter zoals jij dat hebt gezegd tijdens ons telefoongesprek. Dat zou inderdaad onrechtmatig zijn. Want ik ben al jarenlang een ondernemer en GEEN oplichter.”