Stadhuis: “De Tozo-knaken worden snel uitgekeerd”

Ondernemers die hun omzet zien verdampen dankzij de maatregelen tegen corona, kunnen aankloppen bij de gemeente voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO). De regeling is door Den Haag opgetuigd om ondernemers tegemoet te komen in maximaal 90 procent van de personeelskosten, maar loopt via de lokale overheid.

In Stad hebben vele ondernemers steun aangevraagd. Van taxibedrijven tot leveranciers van evenementen en alles daartussenin. De nood is hoog, want veel bedrijven hebben plotsklaps zonder waarschuwing van de ene op de andere dag nul omzet meer. Gelukkig heeft de overheid miljarden vrijgemaakt om hen te steunen. Alleen in Groningen lijkt dat nog niet helemaal van de grond te komen en daarover groeit de onvrede.

“Een deel is betaald, de rest volgt snel”

Want omliggende gemeentes betalen wel uit. Dat zorgt voor scheve gezichten en ongeduld. Want veel van de Stadse bedrijven hebben een maand geleden het papierwerk ingevuld. De bodem van de knip is bij velen in zicht, terwijl de rekeningen doorlopen. Maar voor iedereen die nog wacht op de knaken heeft Natascha van ’t Hooft, woordvoerder bij de gemeente, goed nieuws. “Een deel is uitbetaald de rest volgt snel.”

“We hebben de lijnen al opengegooid voordat exact duidelijk was hoe de regeling eruit kwam te zien. We hebben daardoor een enorme piek in het begin gehad. We hebben ongeveer 4.000 aanvragen binnen. in de eerste weken waren dat meer dan 300 per dag”, legt Natascha uit. In tegenstelling tot een aantal andere gemeentes voert Groningen van tevoren een kleine controle uit. “Daarbij zijn enkele tientallen aanmeldingen eruit gefilterd.”

Tempo te pakken

Volgens Natascha hebben inmiddels iets van duizend ondernemers geld ontvangen. “Dat aantal lag eergisteren nog op 750. Daaraan kun je zien hoe snel het nu gaat.” De verwachting is dat iedere ondernemer die bij de eerste piek met aanvragen zat de komende dagen wordt uitbetaald. “Het streven was om dat binnen vier weken te doen, dat hebben we in deze gevallen helaas niet gehaald. Maar we werken keihard om het in orde te maken.”

“In het Paasweekend hebben we doorgewerkt en de afdeling wordt opgeschaald van twee naar dertig mensen. Maar die moeten allemaal ingewerkt worden en dat kost tijd. Inmiddels hebben we de flow te pakken en ik verwacht dat de wachttijd, nadat de piek is verwerkt, snel terugzakt naar twee of drie weken.’