Station Noord nog steeds verpauperde bende met groot gapend gat. Gemeente en ProRail kibbelen over verantwoordelijkheid

Het gapende gat boven de fietstunnel

De fietstunnel onder Station Noord is een open wond. Stukken beton zijn foetsie, het pleisterwerk verdwenen. Fietsers en wandelaars kijken naar een groot gapend gat met gaar hout, dat een meter of 10 lang is, 2 meter breed en iets van 1,5 meter diep. Die situatie is al jaren zo.

“In de loop van 2022 gaan we het repareren en netjes maken”, hield de woordvoerder van ProRail lang vol. Tot een paar weken geleden, toen de loop van 2022 sikkom voorbij was. Ineens was de lezing: “Wij gaan dat niet doen, je moet bij de gemeente zijn.”

“Loop van 2022 wordt het gefikst”

Dat is opmerkelijk. Het speelt al sinds het najaar van 2021. En eerst lekte de brut ook nog als een malle. Na een beetje regenbui veranderde het station in een soort Grunn Falls. De lekkage is een paar maanden geleden door ProRail verholpen, met dus de belofte (januari 2022) dat het optische “in de loop van 2022” zou worden aangepakt.

Maar dat is nog steeds niet gebeurd. En dat is stom. Want het ziet er niet uit en als je als particulier zo met je pand omgaat heb je snel de gemeente op je dak. In dit geval lijkt daar geen sprake van te zijn. Althans: ProRail komt, ondanks de beloftes, maar niet in beweging. In de buurt groeit de ergernis. Het gaat al niet zo florissant met de omliggende wijken Selwerd en De Hoogte. Zo’n verpauperd station maakt het in ieder geval niet beter.

Van trein naar perron en weer terug

Daarom op 22 augustus weer contact opgenomen met Aldert Baas, woordvoerder van ProRail. Aldert bevestigt dat het inderdaad geen gezicht is. Daarom gaat de zegsman opnieuw navraag doen binnen zijn organisatie. Vijf dagen later volgt het antwoord: “De gemeente gaat hieraan werken.”

Opmerkelijk, want de lezing was dus altijd dat ProRail het zou fiksen. Maar nu ligt de bal bij het stadhuis, volgens de spoorbeheerder. Op de Grote Markt 1 houden ze echter vast aan de eerdere lezing, meldt woordvoerder Natascha van ’t Hooft zojuist (duurde lang in verband met vakanties van betrokken ambtenaren): “Inmiddels is duidelijk dat de afwerking ook door ProRail wordt gedaan. Als je meer wilt weten dan kun je daarover bellen met de spoorbeheerder.”

ProRail: “Dat moeten we eerst uitzoeken”

Okeeeeeeeeeeee. Typisch. Van trein naar perron en weer terug. Zo gaat dat soms en dan ben je zomaar drie weken verder met een artikel en bijkans een jaar met één dossier. Maar de aanhouder wint. Dus maar weer eem bellen met Aldert, om hem dit voor te leggen.

Aldert verzucht aan de telefoon: “De laatste keer dat ik dit intern heb neergelegd, was het antwoord dat de gemeente dit zou oppakken. Maar nu zegt de gemeente dus weer dat wij het doen. Ik leg het opnieuw neer binnen ProRail. Of wij vergissen ons, of de gemeente. Maar dat moet ik eerst uitzoeken.”

Gaaaaaan we weer. Duurt dus nog weer langer en heel veel tijd is er niet meer. Over drie maanden is de beloofde “loop van 2022” definitief voorbij. Kleine gok: in december is het nog steeds een gare bende. En dat al sedert het najaar van 2021. Maar misschien komt Aldert over een paar dagen met het verlossende antwoord, dat kan ook. En dan delen we dat.