Steunpunt Huren biedt hulp bij bonje met je verhuurder: “Laagdrempelig en kosteloos”

Dit was tijdens de feestelijke opening van Steunpunt Huren op 7 december.
De instantie is nu zo’n twee maanden open. We spreken directeur Rik Kiers om eem te vragen hoe het tot nu toe bevalt.
Lekker divers
“Hartstikke goed”, zegt hij direct. “Het is heel divers: op huisbezoek gaan, emails en telefoontjes beantwoorden, met verhuurders in de clinch liggen. En mensen helpen is het allerleukste.”
Rik behandelt als enige de inhoudelijke zaken. Gezien het steunpunt volledig draait op subsidie, is er nog even geen budget om meer mensen aan te nemen. De rest van de werknemers helpt op vrijwillige basis. “De droom is om over vijf jaar met een groter team te zitten”, zegt Rik.
Netjes oplossen
Het loket biedt services aan zoals een huurcontract-check of het benaderen van de huurcommissie bij een conflict. Maar, benadrukt Rik, in eerste instantie bemiddelen ze bij onderhandelingen met de verhuurder zodat geschillen netjes en vriendelijk opgelost kunnen worden. “Dat lukt in negentig procent van de gevallen wel.”
De directeur geeft wel een tip mee: ga altijd eerst zelf het gesprek aan met je huurbaas, mocht er iets mis zijn. “Je bent altijd welkom bij ons”, stelt RIk. “Maar als iemand een probleem met jou heeft, vind je het ook fijn als diegene eerst naar jou toe komt. En de meeste verhuurders staan daar echt wel voor open.”
Sterke emoties
In slechts twee maandjes heeft Rik al behoorlijk schrijnende situaties meegemaakt. Zo stond hij laatst bij iemand in de slaapkamer waar amper daglicht binnen kwam. De wanden zaten vol met schimmel. “Zo laat je je eigen kind ook niet wonen, dat kan je een ander mens toch niet aan doen?”
De emoties lopen dan ook weleens hoog op in gesprekken met verhuurders. Dat kan best lastig zijn: “Ik wil die mensen niet persoonlijk aanvallen. Het is puur professioneel. Toch wordt dat niet altijd zo opgevat door de huurbaas. Maar tot nu toe zijn alle mensen wel bereid om in gesprek te gaan, dus dat is heel fijn.”
Eem op bezoek
“Schroom niet om contact op te nemen”, wil Rik graag meegeven aan iedereen met een vraag of probleem omtrent huren. Mailen, bellen, of “kom gewoon hier naartoe, dan kunnen we je helpen.”
Je kunt Steunpunt Huren vinden aan het Damsterdiep, op nummertje 36. Elke woensdag is er een inloopspreekuur van 13.00 tot 15.00.