Tijdelijke hellingbaan Korrewegbrug weer uitgesteld. Daarom: doe maar een veerpont

De westelijke loopbrug over het Van Starkenborghkanaal bij de Gerrit Krolbrug in Groningen krijgt een hellingbaan van bijna 320 meter, verdeeld over beide kanten van het water. Tekening: Rijkswaterstaat
Ruim 20.000 fietsers, scootmobielers en bromfietsers maken dagelijks gebruik van de Gerrit Krolbrug, die in de volksmond ook wel de Korrewegbrug wordt genoemd. Daarmee is het een van de drukste bruggen van Nederland. Alle reden dus om die shit snel en goed op orde te brengen na de stevige aanvaring in mei 2021, toen een vrachtschip bij een botsing de brug naar de Filistijnen voer.
Fuck de minder validen
Sindsdien is het behelpen. De twee naastgelegen armen voor voetgangers en tweewielers zijn nog wel in gebruik, maar die zijn niet gebruiksvriendelijk. Zo kunnen scootmobielen daar geen gebruik van maken en door de straffe helling is het voor veel mensen een te pittige beklimming.
Rijkswaterstaat beloofde altijd de brut voor kerst 2022 provisorisch te fiksen, met een hellingbaan aan beide kanten waardoor ook mensen die slecht ter been zijn of in een scootmobiel zitten, met gemak over de fietsbrug kunnen. In november werd die belofte teruggetrokken.
Prutsers
Nu is duidelijk dat de uitgestelde bouwstart in april dit jaar ook niet doorgaat. Dat komt omdat de stadskant van de brug te zwakke kades heeft. Daar komt men nu pas achter (lekker op tijd wel) en daardoor vrezen de experts dat de hele bende kan in storten of in het water kan vallen. Daarom dus uitstel.
Dat kan best lang duren. Want er moet niet alleen een nieuwe tekening en zo worden gemaakt. Omdat de helling nu verder van de brug af komt te liggen dient men ook een nieuwe vergunning aan te vragen. En dat duuuuuuurt lang doorgaans.
Doe maar een veerpontje dan
Nou. Lekker dan. Ouderwets gevalletje fuck de Groninger. En misschien, heel misschien hoor, is het een idee om een tijdelijk veerpontje aan te leggen? Net zoals over het IJ van Amsterdam Noord naar het station, maar dan wat kleinschaliger. Dat is in ieder geval voor alle mensen die slecht ter been zijn maar wel langs die brug moeten een stuk vriendelijker dan de huidige middelvinger. En het is veel makkelijker realiseerbaar dan een tijdelijke brug. Enige dat nodig is, is een kade. En dat is zo gepiept, vraag maar aan Holland Norway Lines.