All aboard! The night train! Arriva wil ’s nachts van Stad naar 020 en Schiphol (en weer terug)

Foto: ANP

Heb je na een jaar hard werken en/of studeren je pakketreisje Ibiza afgetikt, kom je erachter dat de vlucht vanaf Schiphol om 06:00 uur ’s ochtends vertrekt. Kak. Dat wordt of een dure hotelovernachting óf een nachtje rondhangen bij de Burger King op Schiphol Plaza. Dit soort luxeproblematiek is wat Arriva betreft straks verleden tijd. Ze willen graag een nachttrein laten rijden tussen Groningen en de Randstad. All aboard! The night train!*

Het zijn langgekoesterde wensen. Een betere aansluiting van Groningen op de rest van het land met het openbaar vervoer (OV). Alleen gaat die vervloekte Lelylijn er voorlopig niet komen, en andere plannen zien er vooral op papier erg mooi uit. Arriva wil nu in het enige gat springen dat nog over is op het drukke Nederlandse spoor: de nacht.

Monopolie

Op die manier probeert de Britse vervoerder – die overigens in Duitse handen is – een plekje te verwerven op een hoofdnetwerk dat natuurlijk voornamelijk in handen is van NS. De plannen voor een nachttrein liggen nu bij de Autoriteit Consument & Markt. Arriva ergert zich al langer aan de monopoliepositie van NS en toont met dit voornemen in ieder geval daadkracht.

Het is de bedoeling dat vanuit Groningen de nachttrein iets voor 02:00 uur richting de Randstad vertrekt. Dit is ook een ideale trein voor stappers, want er zal ook worden gestopt in Assen, Zwolle en Lelystad. De trein stopt ook op Amsterdam Zuid en eindpunt wordt dan Schiphol. En via Schiphol kun je weer overstappen op het nachtnet naar onder andere Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. Iets na 05:00 uur vertrekt de trein weer van Schiphol om via dezelfde route weer naar Stad terug te keren en daar iets na 07:00 uur aan te komen.

*Om alvast in de stemming te komen

Psst, hier meer afleiding: