Alleen A’dam en Maastricht hebben hogere horeca-dichtheid dan Grunn

De retail heeft het moeilijk en het gat dat sluitende winkels achterlaten wordt grotendeels opgevuld door horeca. En dan vooral koffiebarretjes, bezorgtoko’s en lunchrooms, Dat ziet iedereen die door Stad loopt en wordt nu ook bevestigd door officiële cijfers.

Uit onderzoek van Datlinq blijkt dat Stad 22 procent meer horecazaken kent dan in 2012. Daarmee scoort Groningen hoger dan het landelijke gemiddelde (16 procent). Maar het gaat hier nog lang niet zo hard als in Almere (44 procent), Tilburg en Utrecht (allebei 39 procent) en Eindhoven (37 procent), om maar wat steden op te sommen.

Stad redder van de provincie

Opvallend is ook dat het aantal horecazaken in de provincie met slechts 12 procent is toegenomen, van 1281 naar 1431. En dan is Stad ook nog eens, met 132 nieuwe zaken, verantwoordelijk voor 88 procent van de provinciale groei. Daarnaast is opmerkelijk dat het aantal absolute horecazaken gelijke tred houdt met volgorde van grote steden.

Amsterdam heeft met bijna 4500 verreweg de meeste horeca. Daarna volgt Rotterdam met 2037 zaken. Groningen staat, net als met aantal inwoners, op de zesde spot na Eindhoven, Utrecht en Den Haag. Frappant is tot slot dat de provincie Groningen met dank aan Stad Friesland op de hielen zit. Bij de Westerburen is het aantal zaken maar met 5 procent gegroeid.

Broodje Ben: één van de nieuwkomers

Keurig Groningen!

Het totaal in Friesland ligt nu op 1565 zaken ten opzichte van 1431 in Groningen. Nog eem zo doorgaan en we halen Friesland in. Dat zou een behoorlijke prestatie zijn gezien die provincie meer inwoners telt en met de Waddeneilanden en Friese meren veel meer toeristen trekt. En dat allemaal omdat Stad zo enorm floreert en booming is.

Dat Groningen een goede stad voor kroegen, clubs, koffiebarretjes, lunchrooms, hotels en meer van dat is, blijkt ook wel uit de horeca-dichtheid. Die ligt in Stad op 3,4 outlets per duizend inwoners. Van alle grote steden doen alleen Amsterdam (5,2) en Maastricht (4,3) het beter. Steden als Utrecht (3,0) en Rotterdam (3,3) doen het slechter.

De groei zit, volgens Datlinq, vooral in koffietentjes, gezonde to-go zaken met sushi of salades en afhaal-/bezorgrestaurants.



Psst, hier meer afleiding: