Brouwerijen voeren grootste tariefsverhoging sinds acht jaar door: fluitje kost al bijna drie euro

terrassen
Is een biertje op he terras straks nog wel te betalen?

Wie komende woensdag weer het heropende terras bezoekt kan maar beter zorgen voor voldoende saldo op de rekening. Een biertje kan namelijk wel eens duurder uitvallen dan voor de coronacrisis. En dat komt met name doordat veel brouwerijen een prijsverhoging hebben doorgevoerd. Als laatste van ’de grote vier’ laat Heineken de pilstarieven vanaf 1 mei met een kleine drie procent stijgen.

Begin deze maand werd het bier van zowel AB InBev (Jupiler en Hertog Jan) als Swinkels (Bavaria) al 3,5 procent duurder. Grolsch rekent zelfs een kleine vier procent meer en tekent daarmee midden in de coronacrisis voor de grootste tariefsverhoging sinds acht jaar.

Rampjaar

In de horeca leeft veel onvrede over de lastenverzwaringen. Voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN): “We snappen echt dat ook de brouwers een beroerde tijd beleven, maar niemand zit te wachten op een prijsverhoging terwijl je na een rampjaar nog niet eens geheel open bent.” Overigens stijgen ook de inkoopprijzen van frisdrank elk jaar, waardoor op het terras 2,80 euro voor een cola geen uitzondering meer is.

Buffer

Volgens koepel KHN is er voor een gezonde bedrijfsvoering geen ontkomen aan opgeschroefde prijzen: “Tijdens de coronacrisis blijkt dat veel bedrijven een buffer missen. Vaak omdat de almaar stijgende bedrijfslasten jarenlang onvoldoende zijn doorberekend. De les is dat dit straks wél moet gebeuren”, aldus Willemsen.

Drie euro voor een fluitje?

Hij erkent dat een psychologische grens in zicht komt: “Een fluitje gaat dan op veel plaatsen hard richting de drie euro.” Dat gaat tot gemor aan de bar leiden, zo voorzien kroegbazen: “Gasten denken dat je de zakken vult, terwijl je gewoon je rekeningen moet betalen.”

Gebroken belofte

De brouwers kenschetsen de prijsstijgingen als ’pure noodzaak’: Grolsch noemt een sterk verminderde omzet en kostenstijgingen als reden voor de vier procent erbij. Eind vorig jaar beloofde Heineken de tarieven ongewijzigd te houden ’tot de zon weer doorbreekt, de terrassen volstromen en er omzet wordt gedraaid.’ De tariefopslag blijkt nu al slechts drie dagen na de terrasheropening in te gaan.

Dit artikel verscheen ook op de website van Dagblad van het Noorden

Psst, hier meer afleiding: