Dankzij deze tip van een ex-fietsendief wordt je stalen ros niet gejat

fietsendief tip

Duizenden nieuwe studenten stromen komende weken Groningen weer binnen. Vol goede moed en zin om te studeren en leven in 050. En terecht. Maar verse Stadjers: wees gewaarschuwd. Je fiets is hier niet veilig. Tenzij je deze tip opvolgt.

Niet dat de tip een garantie is dat je ros niet wordt gejat, maar je verkleint de kans daarop wel behoorlijk. En dat is nodig. Want in Groningen worden op jaarbasis echt heeeeeel veel fietsen gestolen. Stad is fietsstad nummer een zo ongeveer van de wereld, maar staat ook bovenaan de lijstjes als het gaat om fietsendiefstallen.

It takes one to know one

Iemand die daar alles van weet is de ex-fietsendief uit Groningen die ons drie jaar geleden deze tip heeft gegeven. In de donkerste dagen van zijn bestaan jatte hij fietsen om te zichzelf te kunnen voorzien in dagelijkse behoeftes. Dat leven heeft hij al heel lang achter zich gelaten, maar hij heeft in die periode wel lessen geleerd die hij nu wil delen.

Fietsendieven breken vaak de standaard af om die vervolgens te gebruiken als een soort koevoet waarmee ze het slot openbreken. Zo krijg je bijna elk slot open. “Zelfs dure sloten zijn met deze techniek binnen tien minuten gekraakt,” weet de ex-fietsendief. De manier om dit tegen te gaan, is erg simpel: “Zet je fiets op slot bij het ventiel.”

De tip

Als ze dan het slot willen breken, dan slopen ze ook het ventiel. Omdat een fiets met een lekke achterband en kapot ventiel ook voor fietsendieven onverkoopbaar is, laten ze hem staan. Het werkt echt. Aan den lijve ondervonden. Normaal werd mijn fiets in Groningen een paar keer per jaar gestolen, sinds ik deze tip opvolg is het niet meer gebeurd.

Deze truc deelden we drie jaar geleden ook al. Maar hij is nog steeds actueel. Zo wordt bijna elke maand de tip opnieuw gedeeld door een grote website, van de week bijvoorbeeld nog door Ballinnn. En omdat er een hoop nieuwe Groningers bijkomen deze dagen en ook omdat wij heel wat meer volgers hebben dan drie jaar geleden, delen we hem nogmaals. Opdat je fiets wat veiliger is.

Ga het gesprek aan ( comments)