Nummertje zoveel op de zwarte lijst – De Noordelijke Verhuurmakelaars

De zwarte lijst met verhuurmakelaars en bemiddelingskantoren wordt steeds langer. Maar we gaan stug door. Ook De Noordelijke Verhuurmakelaars maakt het lekker bont qua bemiddelingskosten.

We horen je al denken: “Heb je Sikkom weer, met die kamershit.” Dat klopt, we bijten ons er stevig in vast. En zolang de kamercowboys vrij spel hebben, is het jachtseizoen voor ons geopend. Weapon of choice: de digitale schandpaal. Zodat iedereen weet wie de oplichters, malafide tussenpersoontjes en louche bv’tjes zijn in deze godvergeten jungle.

De Noordelijke Verhuurmakelaars

Daarover gesproken: De Noordelijke Verhuurmakelaars. Oerdegelijke naam en ook de website ziet er, ondanks het beperkte aanbod, behoorlijk professioneel en betrouwbaar uit. Maar een tip in de inbox doet toch iets heel anders vermoeden: “Deze makelaar vraagt 225 euro bemiddelingskosten.

Pardon?! Daar koop je bijna 120 kilo Chiquita bananen voor. Het is een flink bedrag en dat roept natuurlijk allerlei vragen op. Allereerst: wat krijg je ervoor terug? Zoveel geld is namelijk alleen te billijken als de makelaar zich het zweet in de naad werkt bij het zoeken naar passende woonruimte. De fors betalende klant is immers koning. Maar belangrijker nog: mogen ze deze kosten überhaupt wel vragen?

Wat zegt de wet

Gelukkig is de wet vrij helder: woning met foto en prijs zichtbaar op de website, dan werkt zo’n makelaar of bemiddelaar automatisch in opdracht van de verhuurder. Belangrijke informatie, want in dat geval mag ‘ie geen bemiddelingskosten bij de woningzoekende in rekening brengen.

Geldt trouwens ook voor contractkosten, sleutelgeld, administratiekosten, of welke naam ze het beestje ook geven. Voor al die fratsen moet de factuur naar de huiseigenaar, zeker niet naar de huurder.

Fun fact: bovenstaande is ook op De Noordelijke Verhuurmakelaars van toepassing.

Geheugen opgefrist en kennis bijgespijkerd, tijd voor een blik op de werkwijze:

Foute boel

Bij De Noordelijke Verhuurmakelaars betaalt de huurder 175 euro contractkosten – staat gelijk aan 221,5 broodjes bapao. De hoeveelheid Indonesische snacks is niet zo relevant. Des te meer het feit dat de huurder opdraait voor kosten die officieel voor de huiseigenaar zijn. Foute boel dus.

Daarnaast zijn de 50 euro inschrijfkosten ook gewoon bemiddelingskosten. Het heeft niks met inschrijven te maken, dat is gratis. En het aanbod kun je ook inzien wanneer je helemaal niet bent ingeschreven. Kortom: het totale bedrag van 225 euro wordt onterecht in rekening gebracht. Foei.

De lachende derde

Het stomme is, het lijkt alsof deze kantoortjes heel veel voor je doen. Is niet zo. In werkelijkheid nemen ze allerlei werk uit handen van de verhuurder. Want stel je voor: er zijn geen makelaars of bemiddelaars. Wie moet nu de contractjes opstellen of bezichtigingen regelen? Juist, de huiseigenaar.

Diezelfde eigenaar lacht zich hier natuurlijk een scheur in z’n broek. Gelijk heeft ‘ie, want de makelaar doet namelijk al het werk en de student of hardwerkende starter betaalt ervoor. Het is werkelijk te bizar voor woorden.

Reactie DNV

In eerste instantie is De Noordelijke Verhuurmakelaars een prima bedrijf om onderzoek naar te doen. Ze overhandigen de algemene voorwaarden en geven extra uitleg via de mail. Totdat we kenbaar maken wie we zijn en waar het voor is.

Een mailtje met onze intentie en wat kritische vragen blijft drie dagen onbeantwoord. We willen langskomen of desnoods bellen, want een weerwoord hoort erbij. Maar het blijft angstvallig stil bij de makelaar. Omdat we onze journalistiek plicht toch willen vervullen, besluiten we alsnog telefonisch contact op te nemen.

Kyran, dezelfde jongen met wie we ook gemaild hebben, neemt op. Ondanks dat hij donders goed weet hoe het bedrijf te werk gaat, wil hij aan de telefoon niks zeggen: “Mijn collega belt je terug.”

Maar dat gebeurt niet. Ook ook de pogingen die volgen, vangen bot. Niet omdat er niemand aanwezig is, onze Kyran bewaakt namelijk telkens het fort, maar hij is alleen en houdt zijn lippen stijf op mekaar. Daarom een laatste aanbod om een tijd af te spreken voor een weerwoord.

Het houdt een keer op

“Nee, dat heeft geen zin”, krijgen we te horen. Tsja, dan houdt het op, concluderen we. “Als je geen antwoord wil, moet je dat ook gewoon zeggen”, snauwt Kyran. Ja sorry vriend, jullie hebben onze vragen al vier dagen in handen, we worden drie keer telefonisch afgewimpeld, niemand belt terug en een laatste aanbod wordt afgeslagen. Het houdt een keer op.

Toch vreemd dat niemand van De Noordelijke Verhuurmakelaars ons te woord wil staan. Het zijn tenslotte vervelende aantijgingen die we doen. Gebaseerd op feiten welteverstaan, maar een poging om de kromme boel recht te lullen, was misschien verstandig geweest. Misschien ook niet.

Hoe dan ook: mochten ze alsnog willen reageren, dan staan we daar altijd voor open.

Ga het gesprek aan ( comments)