Gemeente: ‘Deelfietsen zijn welkom in Groningen’

Je ziet ze overal in grote steden als Londen, Berlijn, Amsterdam en Rotterdam; deelfietsen. Als het aan de gemeente ligt, dan komen deze huur tweewielers ook naar Groningen. Zolang het maar geen zwerfvuil wordt natuurlijk. 

Iets voor zessen tweet de gemeente dat deelfietsen welkom zijn in Groningen. “Maar we willen ze niet als zwerf- of strooifietsen overal in de stad”, zegt wethouder van Verkeer, Sport en Cultuur, Paul de Rook. Allemaal leuk en aardig, maar wat zijn deelfietsen nu eigenlijk?

Deelfietsen

Het idee achter de deelfiets is simpel: je komt een rek tegen waar de tweewieler instaat. Je betaalt via een app met een creditcard of met iDeal en je kunt de fiets gebruiken. Wanneer je er klaar mee bent, zet je hem terug in een soortgelijk rek, dat niet perse op dezelfde plek hoeft te zijn. Via de app meldt je de fiets af. Je betaalt per half uur.

Een soort OV-fiets met de voordelen van huurauto’s als Greenwheels. Voorbeelden van bedrijven die dit soort fietsen aanbieden zijn oBike in Rotterdam en FlickBike in Amsterdam. Bij de eerste betaal je vijftig cent per half uur en bij de tweede een euro. Raak je de fiets kwijt, dan krijg je een boete die varieert tussen de 79 euro en de 250 euro.

Zwerfvuil

Gemeente Groningen legt de markt in Stad dus open voor deze OV-fietsen plus. Terecht met al die internationale studenten, die familie en vrienden op bezoek krijgen. Ook heel chill voor wanneer je fiets gejat is natuurlijk. De down side is wel dat er ineens allemaal extra tweewielers in Stad worden losgelaten. Zitten we daar op te wachten?

Wethouder Paul de Rook heeft zeker een punt wanneer hij begint over zwerfvuil. Het goede nieuws is, dat dit soort fietsen een GPS hebben, waarmee het bedrijf van wie ze zijn ze kan tracken. Dat scheelt. Maar of de welbekende waarschuwingsstickers die de gemeente op fietsen plakt toeneemt en wat de gevolgen zijn voor ondernemers als Swapfiets? De tijd zal het leren.

Ga het gesprek aan ( comments)