Deltaplan voor het noorden: 320.000 nieuwe wonings, maar dan ook Lelylijn

Dacht je dat het plan voor 100.000 nieuwe wonings groots was? Hold my beer. In het rapport ‘Bouwstenen voor een Deltplan voor het Noorden’ dat vandaag naar de Tweede Kamer gaat wordt helemaal uitgepakt. Er moeten 320.000 nieuwe huizen komen én er moet flink geïnvesteerd worden in nieuw en bestaand spoor.

De 220.000 extra huizen moeten verspreid over de drie noordelijke provincies plus Flevoland worden gebouwd. Voor de provincie Groningen gaat het om 70.000 in plaats van de geplande 20.000 voor de komende vijftien jaar. Daarbij, of beter gezegd, in ruil daarvoor moet er naar schatting 9,5 miljard euro op tafel komen om de Lelylijn aan te leggen, de Nedersaksenlijn (Groningen-Emmen-Enschede) en voor verbeteringen aan het bestaande spoor.

Niet veel later

Met dit verregaande plan ‘helpt’ het noorden de Randstad. Want daar is het bijna vol. De combi van nieuwe huizen en de noodzakelijke genoemde spoorverbindingen is iets waar heel Nederland profijt van heeft, is de redenering van de noordelijke bestuurders. Het plan had niet veel later moeten komen. Er komt, voor wie het gemist heeft, namelijk een kabinetsformatie aan.

Boudel niet op orde

Daarnaast deed de voorzitter van de adviescommissie Nationaal Groeifonds, Jeroen Dijsselbloem – het nieuwe investeringsfonds van het kabinet met daarin 20 miljard euro – onlangs nog een dringende oproep aan het noorden. “Kom nou eens met een goed voorstel,” was zijn simpele opdracht. Tot nu toe kenmerkte het ‘dossier Lelylijn’ zich vooral door onenigheid tussen de provincies, verouderde inzichten en gebrek aan daadkracht. Kortom. We hadden de boudel niet op orde.

Geen tweede Randstad

Daar is nu verandering in gekomen. Mede doordat een overgroot deel van de politieke partijen de Lelylijn heeft opgenomen in verkiezingsprogramma’s moest er nu wel een gedegen plan komen. Ingegeven door de woningnood en de sociaaleconomische achterstand in onze regio ligt dat er nu. Met aandacht voor mobiliteit, wonen en niet te vergeten ook natuur en leefbaarheid. Want, om met de woorden van Fleur Gräper, gedeputeerde voor D66 in Groningen te spreken: “Het moet hier geen tweede Randstad worden.”

Psst, hier meer afleiding: