Duitse tv jaloers op Groningen: duurzaam en autoluw fietswalhalla

Op de Westdeutscher Rundfunk (WDR), oftewel de tv voor de deelstaat Noordrijn-Westfalen, werd uitgebreid aandacht besteed aan Groningen. Klinkt misschien als de regionale RTV Noord, maar dat is het niet. In de deelstaat wonen meer mensen dan in Nederland.

Al die Duitsers wonen in steden als Keulen, Dortmund, Duisburg, Leverkusen, Dusseldorf, Aken, Bochum en Duisburg, niet de minste steden. En in al die agglomeraties hebben ze problemen met de bereikbaarheid van de binnensteden, agressie en vervuilde lucht. Daarom organiseert WDR het tv-programma ‘Aggressiv und rücktsichtlos: Was ist los auf unseren Straßen?’. Dat is een praatprogramma met experts, bewoners en reportages over het intensieve gebruik van het weinige asfalt in de de stad.

Steden slibben dicht

De drukte met auto’s, fietsers, wandelaars en ander vervoer zorgt in Duitse steden voor veel onheil zoals verkeersruzies en ongevallen. Daar praten ze in de show bijna anderhalf uur over. De teneur onder het publiek: er is een groot probleem met als belangrijkste vraagstuk: van wie is de openbare ruimte in krappe binnensteden? De auto, de fiets, de mens, de natuur? Zeg het maar. Om te onderzoeken hoe het ook kan, is het programma naar Groningen gegaan. Want wij zijn uniek in de wereld.

Samen met Benni Leemhuis, raadslid van GroenLinks, banjeren de Duitse tv-makers door stad op een druilerige dag. Jammer dat het regent, want met mooi weer zijn er nog veel meer fietsers op het wiel. Maar dut niks. Ook met slecht weer fietsen tienduizenden fietsers dagelijks door de frisse lucht van de autoluwe binnenstad. Dat is iets waar de buren jaloers naar kijken. Het publiek valt bijkans van hun stoel en zeggen in koor: “Dat moet hier ook.” Maar zo makkelijk is het allemaal niet.

Groningen de koningen

Benni legt uit dat in de jaren zeventig de binnenstad is opgedeeld in vier delen tijdens de invoering van het verkeerscirculatieplan. Het idee is dat men niet meer zomaar met de auto van het ene deel naar het andere deel kan rijden. De automobilist moet eerst terug naar de rondweg rond het centrum om vanaf daar het nieuwe deel in te klapp’n. Het gevolg is dat het autoverkeer in de nauwe binnenstad drastisch afneemt en dat de publieke ruimte wordt geclaimd door fietsers en voetgangers.

Dat is voor ons gewoon. Maar de Duitsers kijken hun ogen uit. Geen stress van gevaarlijk voorbijrazende auto’s, geen vieze lucht van al die uitlaatgassen en alle ruimte om te wandelen, fietsen of recreëren. Dat willen ze allemaal wel. Hoewel, zo blijkt ook uit de repo, er kleven ook nadelen aan het beleid. Zo raakt, weten de Duitsers, de binnenstad van Groningen verstopt met fietsen. Overal liggen of staan stalen rossen. Maar ook daar wordt aan gewerkt, meldt Benni. “Er komen vele grote fietsparkeergarages.”

Check hier de uitzending over Groningen

Psst, hier meer afleiding: