Eem testen: nieuwe BOZU Hard Iced Tea van Groninger makelij. Makers willen Europa veroveren

Gianluca en Brend

Nog maar twee jaar geleden veroverden ze de Groningse en daarna al heel snel Nederlandse markt: de jongens van BOZU. Ze maken Hard Seltzers, calorie-arme alcoholische versnaperingen. Stadjers Brend Koolhof en Gianluca De Leo zijn de founding fathers en gaan momenteel kneiterhard met hun nieuwe creatie: Hard Iced Tea.

Ging het dan niet lekker met de Hard Seltzers? “Jawel, alleen is de concurrentie in die markt enorm toegenomen,” vertelt Gianluca. “De grote jongens (Heineken en Coca Cola bijvoorbeeld, red.) klopten opeens ook op de deur. Door de coronacrisis en bijbehorende horecasluiting konden we alleen nog maar in de supermarkt verkopen en dus gingen we opnieuw terug naar de tekentafel.”

Disclaimer: geen 18, geen alcohol. Geniet, maar drink met mate

‘Per tray de winkel uit’

BOZU is nu de eerste in Europa met een Hard Iced Tea en alleen dat geeft al aan in hoeverre Brend en Gianluca voorlopers zijn. “Onze Hard Seltzers gingen al naar bijvoorbeeld De Antillen, Litouwen en Roemenië, maar het zou mooi zijn als ons nieuwe drankje écht de wereld gaat veroveren.”

Toch is de blik nog vooral gericht op het eigen land en Groningen in het bijzonder. “Alleen al in Stad bezorgden we sinds Koningsdag al meer dan 45.000 blikken.” Gianluca laat even een stilte vallen en ik moet het ook even verwerken met een slok Hard Ice Tea Black Tea Peach Hibiscus. “Met name onder studenten zijn we erg populair. Het suikervrije en koolhydraatarme spreekt erg aan.”

Bij de meeste Appies liggen de drankjes van BOZU tegenwoordig in de schappen. “Met name bij de vestigingen Westerkade en Korenbeurs vliegen ze per tray de winkel uit en bij Flink zijn we vaak uitverkocht,” vertelt de Stadjer trots. “We hebben hier ook echt heel veel tijd in gestoken. Ice Tea is één van de weinige frisdranken die nog populairder wordt.”

Verfrissend én alcohol

Tijd voor nog een slok, en het is inderdaad een heerlijke verfrissende ice tea, waarbij de alcohol gevaarlijk verstopt is. De 4,5 % die op het blik staat zal er vast inzitten, maar verder is het net of je een gewone ice tea naar binnen slurpt. Zowel de thee als perzik komen sterk naar voren. Ik had meer water verwacht, maar de smaken zijn serieus aanwezig. En dat met maar 65 kcal (hoeveelheid energie) per blik. Ter vergelijking: een colaatje heeft het dubbele en een biertje nog meer. Je valt er bijna van af zeg maar.

Heel eerlijk: voor de afwisseling is het top. Het is lekker, verfrissend, er zit alcohol in. Wat wil je nog meer? Maar ik zuip geen anderhalve liter ice tea op een avond. Wel bier of cola zero. Toch kan ik me de populariteit goed voorstellen, zeker wanneer je niet zo’n pilsdrinker bent. En natuurlijk wanneer je een beetje in shape wil blijven voor aan de Costa del Hoornse Plas.

De Hard Iced Tea zijn ook in de horeca al op diverse plekken verkrijgbaar, zoals bij Stadslab en Boovn (op de Suiker) en ook binnenkort bij De Uurwerker en Soestdijk. En dus bij de Appie en via Flink.

Psst, hier meer afleiding: