Eureka: verfrissend Tic, verrassend Tac – column

“Verfrissend Tic, verrassend Tac,” dat is Tic Tac volgens de reclame die bruut mijn Johnny Cash-sessie op YouTube verstoord. “Verfrissend Tic, verrassend Tac.”

De slogan pruttel ik nog een paar keer hardop: “Verfrissend Tic, verrassend Tac.” Dan schiet ik in de lach. Collega’s kijken me verbaasd aan en mompelen ook: “Verfrissend Tic, verrassend Tac.”

Voor me zie ik de duurbetaalde bobo’s van het marketingteam van Ferrero, het moederbedrijf van Tic Tac. Weken hebben ze gebrainstormd. Meermalen per dag sluiten ze zich op met koffie, cola, bier en als het laat wordt, ook pizza’s.

“We zijn er bijna”

Twee keer hebben de snelle reclamegassies zich een weekend opgesloten op de hei, ergens bij Nunspeet midden op de Veluwe. Een luxe en duur verblijf in de bossen, met goed eten en, volgens de wandelgangen, ook enkele dames van plezier, voor de broodnodige verrassing en verfrissing.

De directeur van Ferrero belt gedurende die periode een paar keer met chef marketing. “Hebben jullie al wat bedacht?,” vraagt ze. “Nog niet, we zijn er bijna. We hebben iets met verfrissend en verrassend, want dat is Tic Tac. Maar we twijfelen nog in welke vorm we dit gieten.”

Dagen en weken trekken voorbij. Het marketinglab op het hoofdkantoor van Ferrero is nog steeds afgesloten van de buitenwereld. Op de deur pronkt een bordje: “Niet storen. Hier wordt gewerkt aan de toekomst van ons snoepgoed.”

Tic

Eureka

Juist op het moment dat de directie ongeduldig begint te worden en het besef groeit dat het klassieke snoepje in een nieuw marketingjasje moet worden gegoten, volgt het eureka-moment. De marketingbobo’s geven elkaar de hoge vijf en bestellen liters champagne.

De complete directie wordt uitgenodigd voor een presentatie. In de zaal stijgt de spanning. Waar komen de knappe creatieve geesten van het bedrijf mee? Het gemor is hoorbaar, het geroezemoes loopt op. Het moment is bijna daar.

Op het grote scherm voor in de zaal wordt de presentatie gegeven. Eerst de geschiedenis van het snoepje en een inkijk in het bedrijf erachter. Dan een overzicht van alle succesvolle mediacampagnes. En dan breekt het grote moment aan. Het bekendmaken van de nieuwe slogan.

“Verfrissend Tic, verrassend Tac,” de zaal is stil

“Verfrissend Tic, verrassend Tac,” de zaal is stil, met stomheid geslagen. Vol ongeloof kijken directie en andere genodigden naar het scherm. In koor spreken ze na: “Verfrissend Tic verrassend Tac.” Whoehoe, applaus, hulde. Eén van de dames in de zaal werpt haar slipje naar de marketingdude die de presentatie geeft.

Iemand anders heeft de moed om voorzichtig wat te vragen: “Is ‘verrassend Tic, verfrissend Tac’ niet beter? Dan heb je de verfrissende nasmaak in plaats van de verrassende.” Niemand reageert. De vrager druipt stilletjes af en de directeur beklimt het podium.

“Heren en dames van marketing bedankt. Bedankt voor de slogan, bedankt voor deze briljante reclamespreuk, hiermee veroveren we de wereld. Kan iemand hem in het Engels vertalen voor onze overzeese collega’s?”

Door: Willem Groeneveld en ja, de spreuk bestaat al een tijdje.

Psst, hier meer afleiding: