Fanplatform FC Groningen blijkt cryptoscam: IQONIQ failliet, club heeft nog tienduizenden euro’s tegoed

IQONIQ, een belangrijke sponsor van FC Groningen is failliet. In geldbedragen is het bedrijf niet de belangrijkste partner van de FC. Maar er waren grote gezamenlijke plannen om de club en achterban verder te helpen. Die dromen zijn nu kapotgeslagen op een schuld van tienduizenden euro’s en supporters zijn in de klauwen van een charlatan geduwd.

Op clubliefde alleen vaart geen sportvereniging. Dus ook die aan de Boumaboulevard niet. FC Groningen heeft sponsors nodig. Betrouwbare partners die feeling hebben met het type club en haar supporters. Zoals IQONIQ… Het cryptocurrency-based fan platform schittert in marketingmails van de FC tussen grote namen als Puma, Heineken en TOTO.

IQQ

De samenwerking met het in Monaco gevestigde IQONIQ werd oktober 2020 groots aangekondigd door FC Groningen, maar is hartstikke failliet. Zowel de samenwerking als het platform. Clubs en wellicht ook fans kunnen fluiten naar hun investering. De FC heeft volgens algemeen directeur Wouter Gudde nog ’tienduizenden euro’s’ sponsorgeld tegoed. Wie zit er achter IQONIQ en wat is het precies?

Dat is best een ingewikkelde vraag. Dusdanig ingewikkeld dat je je afvraagt hoe de FC ooit bedacht heeft dat het voor de club en haar supporters een goed idee zou zijn om dit platform met investeringsrisico’s groots aan te kondigen en uit te rollen. Partnership manager Bastiaan Fehrman zag in het platform ‘een mogelijkheid om de fanbase internationaal te vergroten’. En dat allemaal door supporters middels crypto toegang te geven tot hoogwaardige content en engagement. In oktober 2020 werd fans nog voorgespiegeld dat het platform helemaal gratis was.

Artikel gaat verder onder het screenshot

Screenshot van fcgroningen.nl

Digitale supportersbeleving dus. IQONIQ biedt het platform, via de app, waarop zij een volledig nieuwe manier van connecten met FC Groningen belooft: betekenisvolle engagement. Wat dat ook moge betekenen. Maar om dat te bereiken moeten de fans eerst tokens kopen: de eigen cryptocurrency (IQQ) van het platform. En die kun je alleen kopen met andere currencies zoals Bitcoin en Ethereum.

IQONIQ is namelijk heel wat minder iconisch dan de bedrijfsnaam doet vermoeden. Iedereen weet ondertussen dat het handelen in crypto niet zonder risico is. Terwijl dit artikel opgemaakt wordt maken crypto’s een vrije val. Beleggingen kennen verschillende risico’s. Eén daarvan is het liquiditeitsrisico. Dat is precies wat er bij IQONIQ misgegaan is. Ze gingen failliet.

Waardeloze tokens

Toch kon FC Groningen het niet laten om het risico te nemen. Het platform van de Turkse ondernemer Kazin Atilla werkte immers ook al samen met clubs als Crystal Palace, Olympique Marseille, AS Roma en Valencia. Ook werd een samenwerking aangegaan met partijen zoals de European Handball League, Formule 1 raceteam McLaren en ijshockeyploeg Chicago Blackhawks.

Het is dus zeker niet zo dat de Trots van het Noorden hier een gigantische sprong in het diepe heeft gewaagd. Echter, door je als fan vervolgens aan IQONIQ te binden doe je dat wel. Of deed, kunnen we beter zeggen. Het bedrijf kan niet meer aan hun betalingsverplichtingen voldoen en de tokens zijn nu virtueel, letterlijk en figuurlijk, waardeloos. De Spaanse club Real Sociedad zag meer dan 800.000 euro verdampen en Crystal Palace heeft al juridische stappen ondernomen.

‘FC is erin getrapt’

“Het lijkt alsof FC Groningen in een mooi verkooppraatje is getrapt,” zegt Ruud Koning, hoogleraar sporteconomie van de Rijksuniversiteit Groningen. “Het klinkt allemaal prachtig, het lijkt prima, maar als het puntje bij het paaltje komt heb je niets.” De hoogleraar vraagt zich af ‘waarom er niet naar lokale partner gezocht is om een uniek platform voor fans te bouwen’.

Het Noorse Josimar Football bericht ook over het drama rond het platform. Volgens onderzoeksjournalist Philippe Auclair zou de waarde van een IQQ al in het voorjaar van vorig jaar gedaald zijn van 23 dollarcent naar 5 dollarcent. En nu naar bijna nul. Een drama dus voor de trouwe fans die de gok – want dat is het – genomen hebben. (Bron: Josimar)

‘Met de kennis van nu…’

De samenwerking tussen FC Groningen en IQONIQ werd in 2020 groots aangekondigd. Maar daarna bleef het opmerkelijk stil. De FC communiceerde geen enkele keer meer over de status van de samenwerking. De beloofde app kwam er niet. Dat terwijl gesproken werd over een revolutionair fan engagement platform. Heel veel dure woorden voor iets dat dus een aanzienlijke flop lijkt te zijn.

Aan de Boumaboulevard heerst dan ook grote ontevredenheid. “‘Toen wij instapten waren we totaal niet op de hoogte van de cryptoplannen van IQONIQ,” aldus Gudde. “Het was ons puur te doen om de fan-engagement, waar we veel vertrouwen in hadden. Wij doen als club namelijk nog niets met crypto. Met de kennis van nu hadden we anders gehandeld.”

Luxemburgse alarmbellen

Toch hadden de alarmbellen op de kantoren bij de FC al kunnen rinkelen. IQONIQ kondigde anderhalf jaar geleden nog aan een investering van het Luxemburgse Lux Media Investments te hebben ontvangen: 100 miljoen dollar. Josimar zocht uit dat dit Luxemburgse bedrijf op hun website geen executives en aandeelhouders noemt. Dat zou al wenkbrauwen moeten doen fronsen. In de Luxemburgse KVK is enkel de naam van Piet Sarloos, een Griek, terug te vinden als enige aandeelhouder. Werknemers zijn niet te vinden en toch is er 100 miljoen dollar geïnvesteerd.

Atilla dook zeven jaar geleden al op in een artikel van Quote, toen als oprichter van het zakelijke netwerk Infinagora. Hij had een kantoor in Rotterdam en was een rising star. Met veel bombarie werd Infinagora gelanceerd, maar je raadt het al. Binnen een paar maanden ging het bedrijf op de fles en was 3,5 miljoen euro verdampt. Investeerders waren hun geld kwijt. Dezelfde man dus die achter IQONIQ zit. Had FC Groningen wat beter onderzoek gedaan, dan hadden ze geweten met wie ze te maken hadden gehad. (Bron: Quotenet)

Dure zeepbel

Wat solide bleek in 2020 lijkt dus nog geen twee jaar laten een zeepbel. Een dure zeepbel, want of de FC haar geld krijgt is zeer de vraag. Of en hoeveel fans van de Trots van het Noorden ook meegesleept zijn in het debacle kan de voetbalclub niet zeggen. Het is wat FC Groningen betreft de club niet aan te rekenen dat ze willen investeren in fan-engagement. Maar een ‘local-first’ aanpak, zorgvuldiger voorwerk en minder naïviteit zou passend zijn voordat de club haar trouwe supporters een worst voorschotelt. Als iets te mooi is om waar te zijn is dat het vaak ook.

Oproep: heb jij geïnvesteerd in IQONIQ of anderszins informatie, dan komen we graag met je in contact.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RTV Noord.

Psst, hier meer afleiding: