Favo restaurant steunen? Sla Thuisbezorgd over en haal af of bestel rechtstreeks

De horeca krijgt met de gedeeltelijke lockdown weer een harde klap. Veel Stadjers en studenten zijn daarom voornemens om de komende weken eten te bestellen bij hun favoriete restaurant. Dat is heel fijn, maar als dat via Thuisbezorgd gebeurt, levert het vaak bar weinig op voor het restaurant. Daarom: haal je eten op of bestel rechtstreeks.

Talrijke Groningse restaurants hebben zich tijdens de eerste lockdown aangemeld op Thuisbezorgd om alsnog wat knaken te verdienen. Een van die eetgelegenheden is een restaurantje in de binnenstad dat we als voorbeeld nemen, maar niet bij naam noemen gezien de enorme afhankelijkheid van Thuisbezorgd.

De toetreding tot het online bestelplatform pakte de eerste week van de lockdown in maart erg goed. De ene order na de andere stroomde binnen. Aan het einde van de week draaide het restaurant tachtig procent van de normale omzet. Prima en smaakt naar meer.

De bestellingen drogen op

Maar het wordt minder, al minder zelfs. In de tweede week verandert de stroom in een druppende kraan en in de derde week droogt ‘ie bijkans op. Dat komt omdat Thuisbezorg geraffineerde foefjes uithaalt, waar vooral de multinational beter van wordt.

Hieronder volgt een beknopte uitleg van het fnuikende systeem.

TopRank

Het restaurantje verschijnt in de eerste week bovenaan bij de zoekopdrachten. Met ook ook nog eens een goede rating, de beste van alle acht restaurants in dezelfde straat zelfs. En daarin zit de crux. Takeaway, het bedrijf achter Thuisbezorgd, werkt sinds een tijdje met een nieuw marketingsysteem: TopRank.

Artikel gaat verder onder de afbeelding

TopRank is volgens Thuisbezorgd een tool waarmee restaurants een betere positie in de ranglijsten kunnen kopen. “De rang van je restaurant hangt af van de locatie van de besteller. Je restaurant verschijnt hoger in de ranking als de klant dichterbij is.” Het is dus erg belangrijk om de beste ranking van je buurt te hebben, want dan worden alle hongerige Stadjers als eerste naar jou doorgestuurd. Wat in de eerste week dus gebeurde. De weken daarna kelderde de notering van het restaurantje, ondanks goede reviews. Zelfs nachtelijke vreetschuren verderop in de straat scoorden ineens beter, terwijl het restaurantje bekend staat als een van de beste van Stad. Hoe dan?

Betalen voor een betere positie

Doordat die betalen voor een betere ranking. Die optie krijgt het restaurantje ook aangeboden door Thuisbezorgd. Voor iets meer dan 2,52 tot 4 euro per bestelling kan het restaurantje weer richting de toppositie kruipen waar het de eerste week mee is lekker gemaakt. Dat is bovenop de dertig procent die de Groningse ondernemer sowieso al per bestelling afstaat aan Thuisbezorgd.

De kleine rekensom leert dan: van een bestelling van 15 euro gaat 5 euro naar Thuisbezogd, daar komt dan nog 2,52 zodat in totaal 7,52 euro naar het bestelplatform gaat. Dat is dus net iets maar dan de helft van de opbrengst enkel voor het bezorgen. Als de eigenaar echt een toppositie wil in de ranglijst om ervoor te zorgen dat klanten hem weten te vinden, betaalt ie dus zelfs 4 euro extra. In dat geval blijft gaat slechts veertig procent van de omzet naar de kassa van het restaurant.

Thuisbezorgd is de grote winnaar van de coronacrisis

En het is niet dat de bezorger er rijk van wordt. Die stoempt voor zes tot tien euro bruto per uur op de elektrische fiets. De knaken rollen dus vooral naar het platform, naar de koppelaar en niet naar de ondernemer die liefde, tijd, vakmanschap en kookkunsten in de maaltijd steekt. En die dankzij corona wel is aangewezen op het monopolie van Thuisbezorgd.

Daarom. Haal je eten af bij je favo toko of bestel rechtstreeks als ze eigen bezorgers hebben.

Thuisbezorgd was helaas niet bereikbaar voor een reactie.


Psst, hier meer afleiding: