Groningen heeft weer het gevaarlijkste kruispunt van Nederland

Jarenlang was de kruising bij Boterdiep en Korreweg het gevaarlijkste punt van Nederland binnen de bebouwde kom. Door de onoverzichtelijkheid was het daar erg vaak raak. Maar inmiddels is die spot van de troon gestoten, blijkt uit onderzoek van RTL. De meeste ongelukken gebeuren nu bij de kruising Bornholmstraat met de Kotkastraat.

Dat is de kruising ter hoogte van Bauhaus en daar is het ook gevaarlijk. Naast de drukke rijbaan ligt een groot fietspad en dat wordt bruut onderbroken door de Kotkastraat. Die weg lijkt een uitrit, maar is dat niet. Veel verkeer van en naar IKEA en Bauhaus komt daarlangs en die automobilisten hebben fietsers niet altijd goed in het snotje, zo blijkt uit de data. Maar liefst dertig keer in de afgelopen drie jaar is daar een ongeluk gebeurt, meer dan waar ook in Nederland.

Twintig blackspots

De brut is er ook behoorlijk onoverzichtelijk, ook na aanpassingen van de gemeente. Maar het is niet het enige gevaarlijke punt in Stad. In totaal zijn er zelfs twintig zogenaamde blackspots. De top vijf van gevaarlijke kruispunten in Stad wordt gecompleteerd door het kruispunt Damsterdiep – Europaweg (14 ongelukken de afgelopen drie jaar), kruispunt Atoomweg – Hoendiep (12), kruispunt A-weg (12) en het kruispunt aan de Johan van Zwedenlaan (9). In totaal

In drie jaar tijd zijn in Groningen 3.042 ongelukken geteld. Bij 6 ongevallen vielen doden te betreuren, 646 keer moesten er slachtoffers naar het ziekenhuis. Kruispunt Stockholmstraat, Bornholmstraat, Kotkastraat is met 30 ongelukken het gevaarlijkste kruispunt van de stad en zelfs van het land. In totaal zijn er in drie jaar tijd 3.042 ongelukken gebeurd binnen de bebouwde kom van Groningen. Dat betekent dat iets meer dan één procent van alle ongelukken binnen de bebouwde kom in Nederland plaats vindt in Groningen.

Toename aantal ongelukken

Bij zes ongelukken in Groningen vielen helaas doden te betreuren. En 646 keer moest er iemand naar het ziekenhuis. De cijfers laten zowel landelijk als lokaal een behoorlijke stijging zien. Experts weten nog niet echt waardoor dat komt. Maar waarschijnlijk is het toenemende gebruik van de telefoon tijdens het fietsen een belangrijke oorzaak.


Psst, hier meer afleiding: