Het gonst hard: wint Kraantje Pappie de Popprijs?





Zoals elk jaar barst het van de geruchten over de mogelijke winnaar van de Popprijs. Is net zo’n traditie als bierdouche, oh wacht. Ook dit jaar weten de wandelgangen al wie wint: Kraantje Pappie.

Zou niet zo’n hele gekke keuze zijn. De Groningse artiest beleeft in 2018 misschien wel de beste periode uit zijn loopbaan. Hij scoort hit na hit, met als absolute hoogtepunt Lil Craney, zijn ode aan Stad. Binnen korte tijd wordt het nummer zelfs dubbel platina. Liefde in de lucht, een van de andere hitjes van hetzelfde album Daddy, wordt gewoon platina. Op Spotify en Youtube worden de hits tientallen keren gestreamd.

2018: het jaar van de Kraan

Het album Daddy haalt zelfs binnen een week de gouden status. Dat betekent dat er meer dan 20.000 albums over de toonbank zijn gegaan. Naast de goede verkoop- en luistercijfers voor de tracks en het album gaat Kraantje ook keihard met optredens. Zo speelt hij in 2018 twee keer de grote zaal van Oosterpoort helemaal plat, doen weinigen hem na. En hij speelt als eerste Groningse artiest AFAS Live vol.

Dat optreden staat gepland voor 5 april dit jaar, maar de voorverkoop is in 2018 begonnen, met succes. Want er is geen kaartje meer te koop. Kortom: 2018 is absoluut het jaar van Kraantje Pappie. En dat mag best beloond worden met de Popprijs. Des temeer omdat rap en hiphop met afstand de populairste Nederlandse stromingen zijn in 2018. En er zijn artiesten die hem voor minder hebben gewonnen.





Andere Groningse kanshebber?

Daarbij komt dat het ook wel eens tof is dat de felbegeerde prijs een keertje in Stad blijft. Wat dat betreft is Kraantje niet de enige troef die Groningen heeft. Wat te denken van Dope D.O.D.? De Groningse rapformatie valt in Nederland veel minder op dan Kraantje, omdat ze een veel vuigere toon aanslaan. Maar in het grote buitenland is Dope D.O.D. groter dan elke Nederlandse hiphop-formatie.

De Groningers werken samen met de allergrootsten der aarde, zo treden ze op samen met Limp Bizkit, Wu Tang Clang en The Prodigy. Dat kunnen maar weinig Nederlandse muzikanten zeggen. De video’s van Dope worden tientallen miljoenen keren gestreamd, zo is What Happened, hun grootste hit, inmiddels 32.000.000 keer bekeken op Youtube. Alleen de Marco Borsato’s en Anouks van deze wereld scoren meer views.

Dope D.O.D.

Ook op andere sociale media doet Dope het erg goed, met honderdduizenden volgers en fans. En eind 2018 hebben ze hun nieuwe track Evil uitgebracht. Evil is een hommage aan Reservoir Dogs en is binnen drie weken al meer dan 160.000 keer gestreamd op Youtube. Yep, de gasten van Dope D.O.D. timmeren al jaren met fucking veel succes aan de weg, zonder dat het opvalt in Nederland. Spijtig.

Want ze verdienen veel meer erkenning. In Italië, Rusland en vele andere landen kunnen ze amper over straat. In Groningen, hun hometown, herkent bijna niemand ze. Terwijl Dope D.O.D. al jaren bij de top van de Nederlandse muziek hoort als het gaat om impact op het buitenland. De maatstaf voor de Popprijs is: wie heeft de belangrijkste bijdrage aan de Nederlandse muziek van 2018 geleverd.

‘Veilige gok’

Wat dat betreft is Kraantje de terechte winnaar, en vandaar ook dat vele betrouwbare bronnen zijn naam fluisteren. Maar uit het commerciële zicht, in de luwte van Simplon en Vera, ontwikkelt Dope D.O.D. tot een van de grootste exportproducten van de Nederlandse muziekindustrie. Wat mij betreft mag Dope D.O.D. de Popprijs winnen. Maar wil je knaken inzetten op de winnaar, dan is Kraantje een ‘veilige’ gok.

Psst, hier meer afleiding: