Het Robben-effect: shirtjes, seizoenskaarten, FC-Groningen grootste groeier op social media

Robben

Terwijl iedereen nog na geniet van het gouden nieuws over Arjen Robben, gonst de bekendmaking van zijn terugkeer ook nu nog flink door. In de shirt- en seizoenskaartverkoop, bijvoorbeeld. Maar ook in de groei van FC-Groningen op social media.

Jep, Arjen maddafakking Robben. De held keert terug op z’n oude nest, iets waar heel 050 en omstreken een stuk of wat pilsjes op heeft gedronken. En terecht natuurlijk. De FC kan zijn skills, ervaring en kennis goed gebruiken. Net als alle andere positieve neveneffecten die de terugkeer met zich meebrengen.

Grootste stijger in Europa

Op social media, bijvoorbeeld. KPMG, een internationaal accountants- en adviesbureau, rekende namelijk uit dat FC Groningen veruit e grootste stijger is op social media in de maand juni. Let wel: de grootste stijger in heel Europa, weltverstaan.

De FC kreeg er op Instagram in enkele dagen tijd tienduizenden volgers bij, een stijging van liefst 31,8 procent naar bijna 80.000. Op Facebook (14,8 procent), Twitter (1,7 procent) en YouTube 7 procent) was de stijging minder explosief, maar toch, het zogenaamde Robben-effect is overal zichtbaar.

Seizoenskaarten en shirtjes

Dat zagen we eerder deze week ook al in de shirtverkoop. In no time stroomden de bestellingen van groen-witte shirtjes met de naam Robben binnen bij de fanshop. Sterker: toen de teller op 1.700 stond, was er slechts één FC-Groningen shirt verkocht met een andere naam dan die van de legendarische linkspoot; eentje met Van Hintum.

Robben

Verrassend? Niet echt. Net zoals de stijging van het aantal verkochte seizoenskaarten trouwens. Door de komst van Robben steeg dat van bijna 8.000, richting de 12.000.

Gewoon, eem 4.000 extra over de toonbank. Alsof het niks is. Omdat iedereen de living legend naar binnen wil zien snijden, om het balletje vervolgens vernietigend in de bovenhoek te krullen.

Kortom, nog voordat de baas oet Bedum ook maar één minuut gespeeld heeft, is hij nu al zeer belangrijk voor de club. Lekker bezig, Arjen. Thanks daarvoor.

Psst, hier meer afleiding: