Hoe Calljob minderjarigen ronselt met coke, strippers en valse beloftes

Strippers lopen rond. Op tafel liggen dienbladen vol coke. Achter de tafel zit Jonathan Oudekerk. We zijn op de afterparty van Calljob. Hier kunnen jonge en minderjarige jongens zich opgeven voor de training en een baan bij het ‘hippe bedrijf’.

Calljob is sinds twee weken publiekelijk actief in Groningen. Het bedrijf is de opvolger van het malafide Trademark Office en Bok Bright. Vanuit hun kantoor met uitzicht op de Grote Markt, lichten ze honderden, vooral kleinere, ondernemers op met domeinnaamregistratie.

De zwendel

Dat werkt als volgt: de fraudeurs bellen timmerbedrijf Jansen. Maar pas nadat ze wat voorwerk hebben verricht. Dat bestaat uit het claimen van de domeinnamen timmerbedrijfjansen.org en .com. Aan de telefoon zegt de medewerker: “U heeft toch timmerbedrijfjansen.nl?”

Als die vraag bevestigend wordt beantwoord rolt de niksvermoedende timmerman in de oplichtersfuik. “Wij krijgen meldingen dat een derde partij uw domeinnaam met de extensies .org en .com wil claimen. Dat betekent dat iemand er met uw bedrijfsnaam vandoor gaat.”

Problemen aan de horizon

Dat wil natuurlijk niemand en het toeval wil dat Bok Bright of Trademark Office de oplossing heeft. “Voor driehonderd euro leggen wij snel die domeinnamen voor u vast voor de komende tien jaar.” Dat is maar dertig euro per jaar, niet veel. Maar normaal kost dat een paar tientjes.

Dankzij de aandacht in de media en opstapelende rechtszaken, die Trademark Office en Bok Bright stuk voor stuk verliezen, krijgt het bedrijf een slechte naam. Dat is beroerd voor de handel en dus worden er foefjes bedacht. Ze beloven te stoppen met deze malafide bedrijfsvoering.

Al is de leugen nog zo snel…

Maar in praktijk gebeurt dat niet. Wel trekt eigenaar en directeur Jonathan Oudekerk zich samen met zijn compagnon begin juli 2019 terug. Danny Sahit wordt op papier de nieuwe directeur. En men opereert voor de schone schijn vanaf dat moment onder de andere naam: Calljob.

Calljob op Insta

Calljob is niet bekend bij de Kamer van Koophandel als firma of handelsnaam, maar dat lijkt niet te deren. De organisatie is volledig operationeel. Dat gebeurt op de inschrijving van Trademark Office, dat volgens de Kamer van Koophandel in Heerhugowaard zit.

#Makemoney #cocaïne

Dat is niet zo. Het kantoor zit aan het Kwinkeplein 10a en in Stad ronselen ze personeel voor Calljob. Dat gaat niet via gewone advertenties in de krant of op internet. Calljob zet vol in op Instagram, Snapchat en Facebook. Getuige de posts richten ze zich vooral op jonge gasten.

Ze plaatsen plaatjes van de Wolf of Wall Street, geld, dikke auto’s, vuige feesten en schaars geklede vrouwen. Onder elke post droppen ze een lading hashtags, zoals: #cocaïne, #fissa, #jordanbelfort, #makemoney, #vacature, #chicks. Vrij schunnig allemaal, maar het wordt nog schrijnender.

Fleyeren bij hippe spots

Want Calljob benadert ook in het echte leven potentiële werknemers. Dat gebeurt op een listige manier. De afgelopen periode hebben ze actief geflyerd bij het Stadsstrand, de Hoornseplas en de Papiermolen. Daar spreken ze vooral jongemannen tot een jaar of twintig aan.

Dat doen ze expres, melden bronnen. Want dat zijn jongens die nog niet zo stevig in de schoenen staan, die vatbaar zijn voor mooie vergezichten die alleen voorkomen in Hollywoodfilms en nu ineens bereikbaar zijn in Stad. Ze hoeven alleen maar naar het Calljob-feestje te gaan.

Pssst, kom ook, er is coke

De flyers zijn onschuldig. Daarop wordt alleen gerept over een toffe party. Geen idee wat, maar de wolf is er weer. Oftewel kom gratis naar het fuifje (afgelopen vrijdag), zuip onbeperkt wodka-Red Bull en er zijn strippers. Als dat nog niet genoeg is, wordt er gefluisterd dat er ook coke is.

Die belofte maken ze waar. Er is veel drank en drugs. De juiste ingrediënten om jonge gasten gek te maken. Precies wat de bedoeling lijkt. Na een tijdje verschijnt Jonathan voor de groep. De ondernemer, die zelf zegt alleen nog maar adviseur te zijn van Calljob, houdt een vlammende speech.

Artikel gaat verder onder de foto

De flyer – staat wel 18+, maar de praktijk is volgens bronnen anders

“Doorgesnoven debiel”

Dat doet hij, volgens meerdere bronnen, met passages die rechtstreeks uit de film Wolf of Wallstreet zijn gejat. Jonathan enthousiasmeert de aanwezigen voor het bedrijf en schreeuwt een paar keer dat ze allemaal rijk gaan worden van Calljob. Op Insta droppen ze de foto’s.

Een van de bronnen typeert de het als volgt: “Jonathan hield een speech, die ongeveer als een mix van Jordan Belfort en Adolf Hitler gezien kan worden. Een doorgesnoven debiel van een jaar of dertig die jongetjes van 15 en 16 toeschreeuwt hoe rijk ze hem en zichzelf gaan maken.”

Roemruchte en verplichte after

Andere tipgevers bevestigen dit. Ze vertellen verder over een een intimiderende sfeer. “Er liepen kleerkasten rond. En het was behoorlijk vrouwonvriendelijk, net als op de werkvloer.” Ondanks dat dit allemaal al bizar klinkt, is het feest slechts de opmaat naar waar het echt om gaat.

Want iedereen die de training bij Calljob (met een rock ’n roll-baan en veel geld in het vooruitzicht) wil doen, moet naar de afterparty. Daar liggen de inschrijfformulieren. De after wordt georganiseerd in het huis (vermoedelijk van Jonathan) boven het kantoor in het centrum.

Bergen coke

Tijdens de after gaan alle remmen los. Bulten coke liggen op tafel. Strippers lopen rond. Minderjarige gasten worden nog net niet met de neus in het witte poeder gedrukt. Maar een jongen van vijftien jaar uit mag wel vrijelijk snuiven. Het enige dat Jonathan zegt is: “Ik hou je niet tegen.”

Van de aanwezigen schrijft een gedeelte zich in voor de training. Daar krijgen ze als eerste te horen dat ze tegen liegen en mensen verneuken moeten kunnen. Ze ontvangen een nepnaam en gaan dan aan de slag. Als ze tijdens de training geen drie sales doen, krijgen ze niks betaald.

Werknemers worden uitgeknepen

Het is mensonterend en te schandalig voor worden, melden de bronnen in koor. Van de mooie beloftes over veel geld verdienen en het goede leven blijft weinig over. De werknemers krijgen meestal geen basissalaris en werken puur op provisie. De uitbetalingen verlopen uiterst stroef.

Het kantoor van Calljob

Toch blijft een deel van de werknemers gewoon werken. Dat komt omdat ze volledig gebrainwasht worden, denken bronnen. Dat lukt niet bij volwassen kerels van een jaar of dertig, maar wel bij jonge gastjes die worstelen met van alles en nog wat en daardoor zwak in de schoenen staan.

Wederhoor

We hebben meermalen contact gehad met Calljob voor wederhoor op dit verhaal. Zowel telefonisch als per mail en Whatsapp. Helaas blijft een reactie uit. Wat overigens typisch is: de Calljob-dude aan de telefoon zegt meermalen dat Jonathan erover gaat, maar dat hij er niet is.

Net belt de telefoonopnemer terug met de boodschap: “Ik heb Jonathan gesproken, maar hij is hier niet meer werkzaam. Je moet het management hebben. Ik ga niet zeggen wie dat zijn. Ik heb de vraag doorgezet.” Oké dan. Ondertussen is Jonathan ineens compleet onbereikbaar voor ons.

Buk en cover

Terwijl hij gister nog guitig appt dat hij bereikbaar is voor wederhoor en dat hij graag een keertje pasta voor mij klaar maakt. Danny, de officiële directeur, ken ik vaag persoonlijk. Heb ik ook als vriend op Facebook. Hem stuur ik al twee dagen pb’tjes en mailtjes. Zonder succes.

Vandaag heeft hij heeft hij zijn complete Facebookprofiel verwijderd. Volledig foetsie. Hij stuurt gister nog wel een mailtje dat hij op vakantie is. Maar de kerel, die de telefoon opneemt, heeft hem vandaag nog gezien. “Hij is net weg.” Yeah, right, ouderwets buk en cover spelen.

Disclaimer

Dit verhaal is een reconstructie op basis van de verklaringen van zeven getuigen. Zij hebben gewerkt bij Jobcall (of een van de voorgangers) of zijn aanwezig geweest op de feesten. Allen willen ze niet met naam (wel bij de redactie bekend) genoemd worden omdat ze vrezen voor represailles.

Volgens ons een begrijpelijke vrees. Want Jonathan is naar de buitenwereld de getapte jongen. Werknemers leren ook zijn andere, agressieve en intimiderende kant kennen. Die ervaringen hebben er zo hard ingehakt, dat ze oprecht bang zijn geworden voor Jonathan. Daarom anoniem.