Hoofdstation wordt steeds leger en kaler, en dat ziet er best treurig uit

Tijdens de treinstremming van vorige week zijn de sporen ingekort en kreeg bouwer Strukton meer ruimte voor de ombouw van het Hoofdstation. (Foto: DvhN)

Of treinreizigers er in een flinke plensbui blij mee zijn, is nog even de vraag. Maar het Hoofdstation in Groningen ziet eruit als de provincie: kaal, leeg en met ruim zicht op de horizon. Nog verder ingekorte sporen, nieuwe looproutes en (bijna) geen dak meer boven je hoofd. Treinreizigers die nog niet in de gaten hebben dat er al ruim een jaar een enorme verbouwing van het Hoofdstation gaande is, komen daar nu wel achter.

Zeker in weer en wind zullen er heel wat sprintjes worden getrokken om droog over te komen, nu het grootste deel van de perronkappen is verdwenen. Langs het historische stationsgebouw, waar de perronkappen een jaar geleden al zijn weggehaald, kwam een houten noodconstructie terug. Die vormt nu nog een van de weinige beschutte plekjes buiten de befaamde stationshal, op een paar korte stukjes perronkap na.

Op een paar korte stukjes na, zoals deze, staan er vanwege de nieuwbouw bijna geen perronkappen meer op het Hoofdstation in Groningen. (Foto: DvhN)

Volgende fase

Alle treinverkeer lag afgelopen weekend stil om de perronkappen veilig te verwijderen en het station gereed te maken voor een volgende fase van de nieuwbouw. Door het inkorten van de sporen krijgt aannemer Strukton de ruimte om ook aan de noordkant, pal achter het stationsgebouw, een begin te maken met de aanleg van de bouwput.

Historie

Aan de zuidzijde van het stationsgebied, waar straks een nieuwe entree komt, is al een grote bouwput afgegraven. Daarin worden de komende jaren de funderingen voor nieuwe perrons, de toekomstige fietsenstalling en de tunnels voor fietsers en wandelaars aangelegd. De perrons zijn vanuit die tunnel toegankelijk. Aan de zuidkant komt een verdiept stationsplein, vanaf het oude gebouw wordt de reizigerspassage met een trap toegankelijk gemaakt. Op het station komen de historische perronkappen terug.

Gietijzeren kolommen van de kapconstructie uit 1896 klaar voor transport naar restauratie of hergebruik: als ze niet veilig meer zijn, wordt het ijzer gebruikt om nieuwe kolommen te gieten in de oude vorm. (Foto: DvhN)

Zonnepanelen

Volgens gemeenteambtenaar Chris Woldhuis worden de toekomstige perronkappen wel groen, maar krijgen ze geen zonnepanelen. “Daar is een hele discussie over gevoerd. ProRail wilde het graag, de Rijksdienst en onze deskundige waren tegen. De onafhankelijke monumentencommissie vond weer dat het wel kon, maar uiteindelijk zijn de panelen uit de vergunningaanvraag gehaald. De discussie kostte ProRail te veel tijd.”

Doorrijden

De ombouw van het Hoofdstation, oorspronkelijk uit 1896, maakt het mogelijk dat Arriva straks kan ‘doorrijden’ van Hoogezand naar station Groningen Noord, en van Zuidhorn naar Groningen Europapark. Door het koppelen van de spoorlijnen uit Winschoten/Duitsland en Veendam naar respectievelijk Eemshaven en Delfzijl wil de provincie het spoor verbeteren.

NS krijgt nieuwe vier ‘kop’sporen langs twee eilandperrons aan de zuidkant van het station. Daar komt nog een soortgelijk busperron achter (daar verhuist huidige busstation naartoe) om de overstap van bus op trein gemakkelijker te maken. Alle bus- en treinpassagiers bereiken de perrons vanuit een ondergrondse passage.

Tunnels

Bussen en auto’s krijgen vanaf het Emmaviaduct rechtstreeks toegang tot het zuidelijk stationsgebied. Daar komt een verdiept plein om gemakkelijk de tunnel in en uit te lopen. Bij dat plein wil de gemeente de nieuwe Oosterpoort bouwen. Behalve de voetgangerspassage komt er ook een fietstunnel (vanuit het Stadsbalkon aan de voorkant) en een bustunnel vanaf de Stationsweg. De verbouwing zou in 2023 klaar zijn, maar de provincie waarschuwde in februari dat er behoorlijke vertraging -tot mogelijk 2026- op de loer ligt. De ombouw kost zo’n 300 miljoen euro.

Bron: Dagblad van het Noorden

Psst, hier meer afleiding: