Komende zomer opnieuw test zelfrijdende treinen in Grunn: machinist kan thuiswerken

Het lijkt toch echt te gaan gebeuren in de niet eens hele verre toekomst. Treinen zonder machinisten die op afstand bestuurd worden. En de provincie Groningen wordt als proeftuin gebruikt.

Komende zomer begint een proefproject met het automatisch rangeren van treinen tussen opstelterrein De Vork en het rangeergebied bij Onnen.

Constanter en punctueler rijden

De provincie Groningen en Arriva waren saampjes al langer bezig met dit voor Nederland revolutionaire plan. NS en ProRail zijn nu ook aangehaakt. Een machinist kan nu op afstand een zelfrijdende trein in- en uitschakelen. De testritten zullen voornamelijk ’s nachts worden uitgevoerd.

In 2020 reden er al zelfrijdende treinen tussen Groningen en Buitenpost. Toen was een machinist echter nog aan boord. De verwachting is dat de nieuwe techniek bijdraagt aan constanter en punctueler rijden. In Groningen zijn veel baanvakken enkelsporig, dat betekent dat treinen elkaar niet kunnen kruisen, wat de capaciteit op het spoor beperkt. Met de ATO-techniek (Automatic Train Operations) kunnen treinen in de toekomst dichter op elkaar rijden. Dit is dus een innovatieve oplossing om meer capaciteit op het spoor te creëren, zonder dat we hiervoor extra spoorlijnen hoeven aan te leggen.

Minder personeel en energiegebruik

De proef van twee jaar geleden wees al uit dat zelfrijdende treinen veilig zijn en bovendien grote efficiencywinst kunnen opleveren. Niet alleen wordt zo bespaard op de inzet van personeel, maar ook het energiegebruik kan met 30 procent worden teruggedrongen, vooral doordat de zelfrijdende trein efficiënter afremt en optrekt.

Psst, hier meer afleiding: