Kruško verovert via 050 Nederland – advertorial

Henk Pakes Kruško
Onder de rook van Stad, vanuit het pittoreske Noordwolde, worden hele hippe, en vooral lekkere, Kroatische wijnen verkocht: Kruško. “Het is een drankje met een suf, ouderwets imago zonder naam,” vertelt Henk Pakes, eigenaar van webshop Wijnuitkratie.nl. “In vier maanden hebben we het omgetoverd in een jong en fris merk; Kruško.”

“Normaal duurt het een tijd om iets in de markt te zetten,” vertelt Henk. “Maar dat verliep met de introductie van Kruško toch anders.” Dat komt volgens de wijnhandelaar door de storm aan media-aandacht die de wijn heeft gekregen. “Dagblad van het Noorden besteedde een hele pagina aan Kruško en ook de Groninger Internet Courant en de Bedumer hebben geschreven over het Kroatische drankje.” Daarmee krijgt Kruško de aandacht die het verdient volgens Henk.

Kroatië goed wijnland

Wat ook bijdraagt aan het succes is dat USA Today vorig jaar Kroatië uitroept tot de zesde beste wijnregio ter wereld. “Dat was voor mij een enorme impuls om op de ingeslagen weg verder te gaan,” bekent Henk. “Sommige wijnen ben ik eerst zelf gaan importeren, maar ik heb ook een samenwerking gestart met Schermer Wijnkopers uit Hoorn, de grootste importeur van Kroatische wijnen.” Uiteindelijk is Henk vooral zelf veel gaan proeven om te bepalen welke wijnen geschikt zijn voor een breed publiek.

In juni 2014 start Henk Wijnuitkroatie.nl, geïnspireerd door anderen om zich heen die vanuit het niets een webshop lanceerden. “Ik wilde ook iets online doen maar dan met wijn. Een wijnspecialist ben ik niet, maar wel een groot liefhebber (en vooral van Kroatië). Ik kocht het boek ‘Fireworks voor dummys’ en bouwde vervolgens in twee dagen de webshop Wijnuitkroatie.nl.”

Krusko KruškoMaar een webshop opzetten en vervolgens stilzitten, leidt volgens Henk tot niks. In het begin was het bezoekersaantal dan ook nihil. “Ik kwam erachter dat er geen toverstafje is om een webshop succesvol te maken. Ik begon met kleine laagdrempelige proeverijen en ging naar drukke locaties zoals fairs, zomermarkten, ladies nights, vakantiebeurs Utrecht en andere evenementen om de wijnen onder de aandacht te brengen. Als je stand voorzien is van een mooie presentatie dan komen de klanten vanzelf. Veel mensen zien een eigen bedrijf beginnen als iets heel zwaars en ingewikkeld, maar voor mij was het achteraf gezien simpelweg het makkelijkste om te doen. “

Waarom Kruško een succes is

Volgens de Groningse wijnhandelaar zijn wijndrinkers kritischer geworden en dat komt hem goed uit. “Tegenwoordig verdiepen consumenten zich meer in wijn en zijn zij geïnteresseerd in de verschillende wijnsoorten en de smaken die daarbij horen. Ze komen bij mij terecht, omdat ik wijn met een verhaal verkoop voor een scherpe prijs en die ook nog eens veilig verpakt wordt thuisbezorgt.”

Waarom juist Kruško het zo goed doet, weet Henk heel goed:  “Nadat ik het had geproefd. was ik verkocht, dit drankje gaat Nederland veroveren dacht ik bij mezelf. Dezelfde dag werd in allerhaast gezamenlijk een logo ontworpen en een fles uitgekozen en vier dagen later werd het met veel tam tam geïntroduceerd. Een Facebookpagina werd snel opgericht, marketingactiviteiten werden ontplooid en de verkoop begon te lopen als een tierelier.”

Voor hippe en jonge vrouwen

Henk heeft vervolgens kort na de introductie een nieuw logo laten ontwerpen met een meer moderne en hippe uitstraling en dat sprak de doelgroep tussen de 20 en 35 jaar meteen erg aan.” Het uitgangspunt was dan ook in de eerste instantie een doelgroep te bepalen, voornamelijk vrouwen tussen de 25 en 35 jaar, jong, hip, gezellig, koopkrachtig, ze hebben interesse in mode en beauty; ze zijn dol op mooie en trendy dingen, op dure spullen en op luxe en ze zijn mooi, stijlvol en slim.”

Webshoppen is voor deze vrouwen ideaal gezien het drukke leven dat zij leiden. Onderzoek heeft volgens Henk aangetoond dat deze doelgroep de voorkeur geeft aan een lager alcoholpercentage en voor de aankoop van drank primair gericht is op de supermarkt. Daarom is Kruško, afgeleid van Kruskovac in alcoholpercentage verlaagt naar 14,5%. “Maar hoe mooi de doelgroep ook, ik had niet verwacht dat bijna iedereen Kruško lekker zou vinden,” openbaart Henk.

Hij ervaart dat de hippe wijndrinker weleens wat anders wil dan die stoffige etiketten. “De trendy drinker voelt opkomende wijn en wijnregio’s goed aan en vindt het leuk om een verfrissende nieuwe stijl wijnen te drinken. En Kroatië is zo’n wijnland. Daarnaast zijn de looks ook belangrijk. Het moet een fles zijn die je meteen wilt pakken omdat je nieuwsgierig bent wat het is. Kruško is zo’n fles.” Voorlopig kun je Kruško niet vinden in de supermarkt. “Daar is het te exclusief voor,” denkt Henk.

Wil je zelf Kruško proberen? Rechts op de site staat een banner met een kortingscode voor Sikkom-lezers. Als je een fles besteld op de site Wijnuitkroatie.nl en je voert de kortingscode: Sikkom555 in, dan krijg je twee euro korting op een fles. Drink smakelijk!

Psst, hier meer afleiding: