Makelaar MoyMoy heeft nieuw foefje bedacht om studenten te verneuken

MoyMoy

Bij MoyMoy vinden ze telkens een nieuwe manier om huurders op valse wijze te verneuken. De makelaar is een tijdje van de radar geweest, maar is weer volop in malafide business.

Via verschillende Facebookpagina’s die in totaal tienduizenden volgers hebben, brengt MoyMoy hun verhuuraanbod onder de aandacht. De belangrijkste pagina’s waarmee ze werken (en waar je dus beter geen zaken mee doet) zijn: Appartement huren in GroningenHuren met huurtoeslag in GroningenKamer huren in Groningen en Studio huren in Groningen.

De foute geschiedenis van MoyMoy

Hoe langer de aspirant-huurder staat ingeschreven bij MoyMoy des meer kans die maakt op een huisje. Sta je een maand ingeschreven, dan ontvang je een x-aantal punten. Met dat eerlijke principe lokt MoyMoy twee jaar geleden woningzoekenden naar zich toe. Dingetje is alleen: de wachttijd is afkoopbaar. Op de site kun je tegen betaling punten kopen.

Ze adverteren zelfs met drie verschillende pakketten. De goedkoopste is 24 euro, de duurste 75 euro. Combineren is mogelijk. Woningzoekenden die reageren op een huisje dat MoyMoy aanbiedt, krijgen te horen: “Oeh, er zijn een paar andere kandidaten, die meer punten hebben. Die komen dus eerder in aanmerking. Wees slim en koop ook punten.”

Puntensysteem en huurderskeurmerk

En zo kan het zijn dat tien mensen, die allemaal op hetzelfde stulpje reageren, tegen elkaar worden uitgespeeld en MoyMoy tien keer tachtig euro ontvangt. Dat is makkelijk verdienen. Maar het mag niet. Daarom publiceren we onze bevindingen om mensen te waarschuwen. Daar zijn ze bij MoyMoy niet van gediend. Maar gelukkig zijn ze vindingrijk.

Het verguisde puntensysteem verdwijnt van de site. Daarvoor terug komt het huurderskeurmerk. Daarmee kunnen huurders aan de verhuurder laten zien dat ze betrouwbaar zijn. Wie een huisje wil huren via MoyMoy wordt op het hart gedrukt zo’n keurmerk af te nemen. Dat kan via een externe site waar MoyMoy de zoekers met liefde en drang op wijst.

Op naar de nieuwe zwendel

Op die site kunnen woningzoekers voor zeventig euro een keurmerk kopen. De huurder wordt dan gescreend op solvabiliteit, goed gedrag en strafblad. Mocht dat allemaal in orde zijn, dan ontvangt de huurder het keurmerk waarmee die sneller in aanmerking komt voor een huisje. Maar de site is heel niet extern. De domeinnaam is vastgelegd door MoyMoy.

Het bedrijf dat de screening verzorgt, vertelt dat het niet de bedoeling is dat aspirant-huurders onder de loep worden genomen. De dienst mag alleen worden ingezet om bij de verkoop van een huis de koper te screenen. Nadat we deze foute handelswijze wereldkundig maken, haalt MoyMoy het snel offline. Niet om hun leven te beteren, maar met een nieuwe truc.

MijnAanhuurmakelaar

Nou ja, met een ‘nieuw’ bedrijf: MijnAanhuurmakelaar. De firma doet zich voor als een makelaar die louter voor woningzoekenden werkt. Daarom vragen ze dikke knaken van de zoeker, want zij gaan echt voor je aan het werk en zoeken buiten hun eigen bestand een woning voor je. Maar het is gelul. De man achter MijnAanhuurmakelaar is Groninger Chenah Gaspersz.

Dat is ook de man die in praktijk de leiding heeft over MoyMoy in Stad. En MoyMoy verhuurt gewoon in opdracht van een aantal grote partijen in Stad, zoals Solide Vastgoed. Dan mag de makelaar de rekening voor het werk alleen neerleggen bij de verhuurder, heeft de Hoge Raad in 2015 voor eens en altijd besloten. Daarom is MijnAanhuurmakelaar opgericht.

De stoerboy

Zo omzeilt Chenah de wet die voor iedereen geldt, maar niet voor hem. Om MijnAanhuurmakelaar wat betrouwbaarder te maken, nept hij ook nog wat reviews op de site. Mag allemaal niet. Maar Chenah is stoerboy en doet dat gewoon. Sterker: Chenah zegt zelfs dat het geen leugens zijn, maar marketing is. Tuuuurlijk, daarom ook zoveel liefde aan de lijn.

Dat lijkt als we bellen voor wederhoor met MijnAanhuurmakelaar. Chenah neemt op, maar zegt in eerste instantie dat hij iemand anders is. Dat kan hij echter niet volhouden. Als duidelijk wordt dat ik weet dat ik Chenah aan de lijn heb, ontploft hij van woede. Hij scheldt, schreeuwt, tiert, dreigt, smijt met nare ziektes, scheldt nog harder en dreigt nog meer.

Chenah, de man met twee gezichten

Prima hoor. Zet hij zichzelf alleen maar mee voor lul. En misschien kan hij er ook wel niks aan doen. Het lijkt namelijk in zijn karakter te zitten. Want ook nu wordt Chenah weer helemaal gek als ik hem confronteer met onze verse ontdekkingen. Na de publicatie in maart 2018 over MijnAanhuurmakelaar is het een tijd stil rondom MoyMoy.

De site wordt half uit de lucht gehaald en het kantoorpand aan de Nieuweweg wordt leeggehaald. Maar inmiddels is MoyMoy weer actief. Met een nieuwe gelikte site vanuit een nieuw kantoor. Behalve verhuurdiensten bieden ze nu ook stoelen, tv’s en meer van dat aan. En ze hebben een nieuw foefje om huurders illegaal een poot uit te trekken.

Nieuwe zwendel: reserveringskosten

Het trucje heet dit keer ‘reserveringskosten’. Huurders die een huisje willen huren via MoyMoy moeten 90.75 euro reserveringskosten betalen. Dat mag niet. Geeft Chenah zelf ook toe. “Maar ik moet toch wat doen om te weten dat de huurder oprecht is?” Nou, nee, dat heet ondernemersrisico. “Maar ze krijgen het geld terug bij de sleuteloverdracht”, zalft Chenah.

Maar dat blijkt niet uit de documentatie die wij hebben. Huurders horen en lezen niks over teruggave van de reserveringskosten en hebben het geld niet teruggekregen bij de sleuteloverdracht. Chenah wil weten wie de melders zijn. Maar die houden we geheim. Want de makelaar kan heel boos worden, dat willen we onze bronnen niet aandoen.

MoyMoy is onbereikbaar

“Waarom laten ze het mij dan niet eerst weten?”, vraagt hij. Het antwoord daarop is vrij simpel: ze zijn bang voor zijn woede-uitbarstingen en minstens zo belangrijk: MoyMoy is amper bereikbaar. Het telefoonnummer op de site wordt al weken niet opgenomen. Het 085-nummer eindigt telkens na een paar keer overgaan bij een Engelstalige voicemaildienst.

Hebben klagers niks aan. En een bezoek brengen aan het nieuwe kantooradres is ook redelijk zinloos. MoyMoy zit tegenwoordig in een bedrijfsverzamelgebouw aan de Peizerweg 93. De centrale deur zit op slot en kan alleen worden geopend door de ingezeten. Dus maar eem aanbellen bij het knopje van MoyMoy. Zonder succes, de deur gaat niet open.

Chenah ontploft weer eens

Wel is dezelfde voicemail, als van de telefoon, hoorbaar door de intercom. Maar gelukkig komen er net een paar mensen naar buiten lopen, die houden met alle liefde deur open. En het geluk houdt niet op, want de deur naar de kantoorruimte van MoyMoy staat open. Binnen zitten Chenah en een collega achter een bureau. Ze kijken verrast om.

En Chenah wordt weer boos, zelfs ziedend, als ik hem confronteer met onze nieuwe bevindingen. Weer heeft hij een manier gevonden om huurders op illegale wijze geld af te troggelen. Maar Chenah ziet dat anders: “Waar mensen werken worden fouten gemaakt.” Dat is steevast het excuus van de makelaar, maar daar trappen wij niet meer in.

Foutjes of structureel oplichten?

Fouten kunnen gemaakt worden, daar niet van. Maar als het structureel gebeurt en ten koste gaat van huurders, dan is het niet meer een incident maar een patroon dat duidt op oplichting en misleiding. En dat is bij MoyMoy het geval. Keer op keer komt de makelaar met een nieuw trucje om huurders te misleiden en te verneuken.

Volgens hem gaat het om foutjes. En hij wordt er niet rijk van. Want het gaat maar om dik negentig euro en er zijn niet zoveel transacties. Tegelijk legt Chenah uit dat ze de telefoon ernaast hebben liggen omdat ze honderden keren per dag worden gebeld. “Dan moet ik een compleet telefoonteam aan het werk zetten.” Huh, maar euh huh?

Gelul in de rondte

Dus amper transacties, amper klanten, maar de telefoon staat wel zo roodgloeiend dat er gewoon niet meer wordt opgenomen. Er klopt weinig van de uitleg, net zoals er bar weinig klopt van de bedrijfsvoering van MoyMoy. Maar als is de huichelachtige makelaar nog zo snel en vindingrijk, wij achterhalen hem wel. Vinden we belangrijk.

Want mensen verneuken die in uiterste nood voor een huisje zitten is misselijkmakend. Al denken Chenah en MoyMoy daar anders over. Die zien oplichten, misleiden en poten uitdraaien als normale bedrijfsvoering. En als hij daarmee geconfronteerd wordt, gaat hij schelden, intimideren, boos doen, met nare ziektes smijten en halve dreigementen uiten.

Joe, grote verhuurders!

Zo rolt MoyMoy. Dankzij de enorme woningnood en matig optreden van autoriteiten kunnen charlatans als Chenah maar door blijven gaan met hun malafide handel. Maar misschien dat een aantal grote verhuurders, die hun aanbod via MoyMoy verhuren, nu wakker worden en actie ondernemen. Want met zulke praktijken wil je toch niet geassocieerd worden?

Psst, hier meer afleiding: