Mensen worden na dag wachten naar huis gestuurd of uit digitale rij geknikkerd. En dan nog dat gesjoemel…

Potdomme. Tienduizenden Groningers hebben hun hele dag besteed met staren naar een scherm. Naar een teller die alle kanten opschiet. Of ze stonden in de rij voor het lokale gemeentehuis. In de hoop in aanmerking te komen voor 10.000 euro subsidie om het huis mee te verbouwen. Daarover hebben we al bulten gal gespuwd. En daar komt nu een schep bovenop. Want het wordt al bonter.

Wachtenden krijgen net op hun scherm te lezen dat de wachtrij wordt gesloten als het subsidieplafond bereikt is. Dat druist compleet in tegen de belofte waarmee ze aansloten in de rij. Namelijk dat iedereen die wordt toegelaten tot de magische subsidierij de kans krijgt om in ieder geval de aanvraag in te dienen. Niet dus. Na bijna tien uur naar een scherm staren, komt de melding dat het waarschijnlijk allemaal voor Jan Lul is geweest. Lekker dan. Alsof huisbezitters niks beters te doen hebben op maandag.

Kwaad, kwader, kwaadst

Bij gemeente Hogeland maken ze het nog een stukje onvriendelijker. Daar gaat het gemeentehuis in Winsum gewoon dicht, ondanks dat mensen nog steeds in de rij staan om hun aanvraag in te dienen, soms al vanaf 11:00 uur vanochtend. En dan om 18:00 horen dat je naar huis kunt gaan omdat het gemeentehuis sluit. “Kom morgen maar terug.”

Om nog meer woede op te roepen in alle vezels van het lijf: het was mogelijk om voor negen uur, het moment dat de digitale poorten naar de wachtrij zouden openen, met meerdere pc’s, laptops, telefoons en tablet vanaf één IP-adres in te loggen op het systeem. Dat hebben dus ook vele mensen gedaan.

De wachtrij in Winsum – foto van Jan Willem van Vliet

Sjoemelen kon ook

Sommige deden het zelfs op tien apparaten. Slim. Want al die tien schermpjes eindigden op een verschillende plek in de wachtrij. De ene op plaatsje 12963, de ander op 26940 en weer eentje op 35219, om maar wat te noemen. Meneer koos uiteraard voor de pc met de hoogste notering. Goed voor hem. Kut voor alle anderen die gewoon met een device inloggen en dus veel minder kans maken op een goede notering in de wachtlijst.

En tot slot, om de gifbeker tot de rand te vullen: SNN was zo vriendelijk om een telefoonnummer mee te geven aan digitale wachtenden. “Onze collega’s zijn tot 21:00 uur bereikbaar.” Niet dus. Gewoon tuut… tuut… tuut.

Lees hier meer over deze enorme deceptie.

Psst, hier meer afleiding: