MoyMoy speelt vals en onrechtmatig in op kamernood onder studenten

De particuliere huursector in Groningen is een jungle. Oplichters, malafide tussenpersoontjes en louche websites maken maar al te graag gebruik van hun favoriete prooi: de kwetsbare student. Deze heeft immers toch een kamer nodig en is bereid daar flink voor te lappen.

Soms verzint een aanhuurmakelaar of bemiddelaar een creatieve manier om onterecht kosten in rekening te brengen. In dit geval leggen we kamersite MoyMoy onder de loep. Hun vreemde puntensysteem is leuk bedacht, maar het zijn gewoon bemiddelingskosten, vermoeden we.  Bovendien laten ze op slinkse wijze woningzoekenden met elkaar concurreren om er zo veel mogelijk aan te verdienen.

De hoogste tijd om hun werkwijze voor te leggen aan experts. En als we dan toch bezig zijn, eem een bezoekje aan hun kantoor in Groningen doen en een belletje naar de eigenaar plegen. Dit leidt niet geheel onverwacht tot verhitte gesprekken, een hoop gedraaikont, maar boven alles: zeer nuttige informatie voor woningzoekenden.

MoyMoy

MoyMoy valt op. De huurmakelaardij boekt flinke terreinwinst op Facebook en hun pagina’s Appartement huren in Groningen, Huren met huurtoeslag in Groningen, Kamer huren in Groningen en Studio huren in Groningen hebben bij elkaar bijna 30.000 volgers. Daarvan klikken er vast veel via advertenties door naar de website. Wij ook.

Daar aangekomen, valt het oog direct op een van hun speerpunten: ‘Geen bemiddelingskosten‘. Te gek, want dat mag ook niet. MoyMoy heeft kamers van verhuurders als ‘te huur’ op hun website staan. Foto’s en prijzen erbij. Dus zijn ze op basis van de uitspraak van de Hoge Raad in 2015 in dienst van de verhuurder.

Bemiddelingskosten aan de huurder vragen, mag niet. Ook niet als de site niet betaald wordt door de verhuurders. Dit heet tweezijdige bemiddeling. Kortom: the law says no, maar toch leuk dat ze er mee pronken.

Puntensysteem

Prima website, oogt goed en werkt soepel tot nu toe. Maar eenmaal aangekomen bij het vreemde puntensysteem begint het hoofdkrabben.

Bron: MoyMoy

Verkapte bemiddelingskosten

Leuk, die punten. Maar het is natuurlijk slechts een manier om uit te drukken hoeveel geld je hebt betaald aan MoyMoy. Dat bedrag kunnen ze net zo goed in centimeters uitdrukken. Een euro per centimeter. Geven ze een houten plank mee en degene met de langste brengen ze in contact met de verhuurder.

Vergeet de plank, maar ook de punten. Die zijn op zichzelf geen product of dienst. Je betaalt natuurlijk geld aan MoyMoy om in contact te komen met de huiseigenaar, daar gaat het om. Bemiddelingskosten dus. Op hun site zeggen ze letterlijk degene met de meeste punten aan de eigenaar voor te stellen.

Hoe duidelijk en vals wil je de rol van bemiddelaar hebben?

Inspelen op angst

Ricardo, huurder via MoyMoy: “Ik heb het maximaal aantal punten gekocht voor 149 euro. Driehonderd stuks. Ik had echt een kamer nodig, dus ik wilde niet het risico lopen dat iemand anders er meer had.”

Best veel geld, vindt ook Ricardo. En achteraf gezien ook helemaal niet nodig. Hij was namelijk de enige die de kamer wilde, dus 24 euro was voldoende geweest. Kon hij natuurlijk niet weten.

Dit laat zien hoe MoyMoy inspeelt op angst en de kamernood. De aanhuurmakelaardij laat zelfs potentiële huurders met elkaar concurreren. “Koop meer punten, liefst maximaal, want straks gaat een ander ervandoor met je kamer”, is het devies. Bovendien blijf je bijkopen, want zoals het schema aangeeft, verloopt de geldigheid van de punten.

Experts

Wij zijn overtuigd: dit mag niet. Maar wat vinden de experts? Allereerst leggen we de werkwijze van MoyMoy bij Steunpunt Bemiddelingskosten Groningen neer:

“Onzes inziens zijn dit verkapte bemiddelingskosten wanneer het aanschaffen van deze punten daadwerkelijk leidt tot kamerhuur. Dit mag volgens ons niet. Wij zullen deze kosten dan ook ‘gewoon’ als bemiddelingskosten aanmerken als een huurder via MoyMoy bij ons aanklopt.”

En ook medewerkers van het Juridisch Loket hebben samen naar het puntensysteem gekeken. “Wij waren het er allemaal over eens: dit zijn een soort verkapte bemiddelingskosten. Er is wetgeving die huurders moet beschermen tegen dergelijke praktijken, dus deze creatieve manieren om kosten in rekening te brengen, zijn een onwenselijke ontwikkeling in de huursector.”

Sylvo Gaastra van de Woonbond, de Nederlandse landelijke vereniging voor huurders, sluit zich hierbij aan. “Dit lijkt inderdaad een creatieve manier om te verbod op de bemiddelingskosten te omzeilen. Wat publiciteit aan dit fenomeen lijkt mij prima.”

Bezoek aan kantoor MoyMoy

En dus, de hoogste tijd om het kantoor aan de Nieuweweg een bezoekje te brengen. “Wij bemiddelen niet”, zegt Edwin, marketingmanager van MoyMoy. Maar een huurder stort geld op jullie rekening, en in ruil daarvoor brengen jullie hem in contact met de eigenaar, niet waar? “Uhm.. Ja, nee, dat geld is voor een lidmaatschap.” Oké, en in ruil daarvoor wordt hij voorgesteld aan de eigenaar?

“Nou kijk, die punten, dat doet de woningbouwvereniging ook”, hakkelt hij. Ja leuk, Edwin, maar die vergelijking gaat niet op. Daar betaal je eenmalig administratiekosten, en dan bouw je automatisch punten op. Bij MoyMoy staan de punten één op één gelijk aan een geldbedrag. Meer betalen, is meer punten en dat betekent een grotere kans op een kamer. Niks lidmaatschap.

Terug naar de kern: het mag niet wat jullie doen. Vindt ook de Woonbond, het Juridisch Loket en Steunpunt Bemiddelingskosten. En los daarvan: De Hoge Raad zegt dat jullie geen bemiddelingskosten mogen vragen. “Tsjah, er mag wel meer niet. Wij dwingen mensen niet via ons een kamer te zoeken”, zegt de rood aanlopende medewerker.

Bedankt Edwin, laten we het hierbij houden. Om de cirkel helemaal rond te maken, bellen we Tim Tuhehay, eigenaar van MoyMoy. Misschien dat hij ons meer kan vertellen.

Eigenaar MoyMoy

Ook de grote baas van het bemiddelingsbureau ontkent de verkoop van punten. “Nee, we verkopen lidmaatschap in de vorm van pakketten. Daaraan zijn punten gekoppeld”, legt hij uit. Maar hier klopt natuurlijk niks van. De informatie op zijn eigen site spreekt hem tegen.

Het gaat om de punten. Aan die punten is een geldigheidsperiode gekoppeld. Koop je meer, dan zijn ze langer geldig. Compleet het tegenovergestelde van wat Tim stelt. Het is pertinent niet een lidmaatschap met daaraan gekoppelde en opgebouwde punten op basis van verstreken tijd.

Dat is direct het valse. Ze doen zich voor als welwillend en goed voor de huurder dankzij het snode systeem. “Hoe langer je op onze wachtlijst staat en hoe nijpender je situatie wordt, des te meer kans je hebt. Zo komen de mensen met de meeste urgentie het snelst aan de beurt,” zegt Tim.

Dat is niet de absolute waarheid. Je kunt met negentig punten drie maanden zijn ingeschreven bij MoyMoy en buitenspel worden gezet door iemand die zich net heeft aangemeld en 150 punten heeft gekocht. En dat is wat er gebeurt, of in ieder geval wat het systeem in de hand werkt en op zinspeelt om zoveel mogelijk te verdienen.

Verder blijft Tim draaikonten zonder heldere argumenten te leveren. Jammer, maar niet geheel onverwacht.

“Wij hebben weinig klachten en zijn bovendien goedkoper dan veel makelaars”, probeert Tuhehay het gesprek een positieve richting in te sturen. Iets waar zijn marketingmanager ook mee op de proppen kwam. Fijn om te horen, maar het maakt de werkwijze niet legaal.

Uiteindelijk geeft hij wel toe dat het systeem concurrentie tussen aanwakkert. “Heeft iemand urgentie, dan kan hij tegen een meerprijs sneller aanspraak maken op een kamer. We geven een huurders een kans om met elkaar te concurreren.” We snappen het, Tim. Woningzoekenden als concurrenten, MoyMoy als zakkenvullende lachende derde.

Machteloos

Ons vermoeden lijkt bevestigd. Maar waar we van schrikken, is de oplossing. Die is er namelijk niet. Er is geen instantie die actief toezicht houdt op het innen van bemiddelingskosten. Wel wetten, geen toezicht. Dus zal de huurder zelf actie moeten ondernemen om zijn geld voor de punten terug te krijgen.

Maar dat is onmogelijk. Kosten voor een procedure zijn vaak hoger dan het bedrag wat je terug probeert te krijgen, zeggen ook Sylvo van de Woonbond en medewerkers van het Juridisch Loket. Procederen is in deze gevallen dus bijna nooit rendabel.

Toezicht is nodig

Dus waarom geen onafhankelijke instantie in het leven roepen? Eentje die huurders kosteloos helpt en actief en preventief beschermt tegen oplichters. De situatie in Groningen, met zóveel studenten en een krappe woningmarkt, vraagt hier om. Schreeuwt zelfs.

Natuurlijk kun je zelf beslissen of je van MoyMoy’s dienst gebruik wilt maken. Maar weet: zij en soortgelijke bureau’s opereren graag in een vaag schemergebied. Soms mag het, vaak niet. De komende tijd besteden we zeker meer aandacht aan dit onderwerp. Succes met de kamerjacht en wees op je hoede.

Edwin, marketingmanager van MoyMoy, heet niet echt Edwin, maar zei wel dat hij Edwin heette. Zijn echte naam is niet relevant. En Edwin is een prima naam voor een marketingmanager, dus we laten het zo.

Door Freek Niemeijer en Willem Groeneveld

Ga het gesprek aan ( comments)