Na gezeik op Helden van Oranje ook veel klachten over Kingsland: te druk, te duur, te lang wachten in enorme rijen

Op Koningsnacht was Helden van Oranje in het Stadspark. Over dat fuifje ontvingen we scheepsladingen aan klachten. Vooral de wachtrij (30 tot 40 minuten) voor de tap was veel mensen een doorn in het oog. Een dag later was Kingsland op hetzelfde terrein en georganiseerd door 4PM, dezelfde organisatie. En jawel: ook daarover ontvangen we vergelijkbare klachten.

De meeste klagers vallen over de enorm lange rijen voor de wc, eten en drinken. “Het evenement is over het algemeen vrij slecht georganiseerd en er zijn te veel mensen voor de capaciteit”, zegt iemand. Een ander vult aan: “Het was echt belachelijk druk in verhouding tot de faciliteiten. Dat was vragen om problemen.” Een ander valt weer over het eten. Het broodje hamburger speciaal bleek een klef kadetje met een stukje vlees te zijn. Niks meer en niks minder. “De andere ingrediënten waren op en er moest wel grof voor worden betaald.”

En dan is er nog het veiligheidsaspect. Volgens bezoekers was de hulpverlening niet zichtbaar aanwezig, zoals dat normaal wel zo is op festivals. “In geval van nood was dat een probleem geworden”, denkt een van de bezoekers.

Overal boze mensen

Ook vanuit andere steden waar Kingsland was komen vergelijkbare verhalen. Vooral in Amsterdam zijn mensen woedend. Daar was het volgens veel bezoekers extreem druk, waardoor gevaarlijke situaties ontstonden. “Mensen vielen flauw en konden geen kant op”, aldus een van de bezoekers op de Facebookpagina van Kingsland. “Je mag van geluk spreken dat er geen gewonden zijn gevallen.”

Ook het personeel klaagt over de organisatie. Zo zegt een jongedame: “Ik zou achter de bar staan bij Helden van Oranje. Bij aankomst bleek dat er al genoeg barpersoneel was en kreeg ik een andere taak. Toen ik daarmee klaar was om smeekten ze mij of ik weer achter de bar wilde staan.” Daarnaast horen we dat 4PM vlak voor het festival losbrak nog naarstig op zoek was naar iets van 50 man personeel. Dat is niet gelukt. Des te vreemder dan weer dat barpersoneel werd weggestuurd.

Reactie organisatie

Volgens de directeur van 4PM is het bekend dat er op dit moment in hele sector personeelstekort is. “We zijn volop bezig geweest om voldoende medewerkers te hebben. Dat blijft doorgaan tot het evenement. Meer wil ik er niet over zeggen.”

Psst, hier meer afleiding: