Nespresso probeert Groningen te foppen maar faalt en moet nu stickers plakken

Op de Grote Markt staan een stuk of tien grote borden met daarop foto’s van Sacha de Boer over de oorsprong van koffie. Moest een kunstzinnig evenement worden met een educatief karakter, althans onder deze voorwendselen is de vergunning aangevraagd bij de gemeente. 

Maar in praktijk is het gewoon ordinaire reclame voor Nespresso. Sacha, u kent haar allicht van het journaal, is in opdracht van Nespresso tien dagen op pad geweest op West-Java waar ze de oorsprong van koffie op de gevoelige plaat vastlegde. Het resultaat is absoluut prachtig. Het zijn sprekende foto’s geworden die gezien mogen worden en een podium verdienen.

Educatief of reclame?

Probleem is alleen dat elke foto wordt geflankeerd met een smeuïge reclametekst met daarnaast het logo van Nespresso. Zoals: “Bedah (62) draagt een rood schort dat haar helpt herinneren dat ze alleen de rode bessen moet plukken. Die zijn perfect rijp en zorgen later voor de beste smaakt.” Ofwel, wil je echt de beste smaak koffie? Nespresso.

En zo wordt elke foto opgeleukt met een ordinaire reclametekst. Wat te denken van deze: “Biodiversiteit is erg belangrijk. Een gevarieerde beplanting beschermt tegen de zon en zorgt voor een rijke ondergrond. Kortom, de ideale omstandigheden voor de hoogste kwaliteit koffie. Nespresso.” En omdat ze zo niet educatief maar vooral reclame zijn, doen we er nog één.

Wat te denken van deze tekst: “Udin (50 jaar) werkt in de patio waar hij regelmatig de drogende bonen omharkt. De bonen worden zongedroogd omdat dit de kwaliteit ten goede komt en duurzamer is.” Met weer naast de tekst het logo van Nespresso. Beetje educatief en zeker kunstzinnig, maar vooral keiharde reclame voor Nespresso dus.

Stadhuis tikt Nespresso op de vingers

Daar is een ambtenaar van het stadhuis ook achtergekomen waarop de gemeente de vergunning nog eens onder de loep heeft genomen. Nu blijkt dat er een evenementenvergunning is aangevraagd, maar dan is reclame niet toegestaan. Voor deze foto’s is een reclamevergunning vereist, maar die is niet aangevraagd door Nespresoo.

Uit coulance heeft het stadhuis besloten dat de foto’s wel mogen blijven staan, maar dat alle beeldmerken van Nespresso moeten worden afgeplakt. Zodat de reclamekoppeling, die er zo dik bovenop ligt, wegvalt en er alleen kunstzinnige foto’s overblijven met een educatief karakter. Precies wat de bedoeling was van het evenement volgens de aanvraag van de vergunning.

Ga het gesprek aan ( comments)