Piet van Dijken draaft door: OG en OG3NE

De muziekgroep OG3NE en de hoofdsponsor OG. De klank is hetzelfde. Foto: DvhN / Andy Zuidema

Rijdend in de Volvo probeer ik de stad uit te komen. Tegenwoordig is dit vooral gedoe en ergeren. Ik heb al tien verkeersovertredingen begaan en nog ben ik Stad niet uit. Mijn laatste wanhopige move is een pirouette op de busbaan, waarna dan eindelijk het zo langverwachte groene lonkt. Op de autoradio hoor ik dat op dit tijdstip FC Groningen zijn nieuwe hoofdsponsor presenteert.

De verslaggever van dienst komt helaas slecht door, zodat de naam van het genoemde bedrijf amper is te verstaan. De naam die bij me doordringt doet me denken aan de muziekgroep OG3NE. Dit zijn drie dames, die in 2014 het vijfde seizoen van The Voice Of Holland hebben gewonnen en in 2017 voor Nederland mee mochten doen aan het Eurovisie Songfestival. In een eerder stadium traden de zusjes op onder de naam Lisa, Amy en Shelley.

De fantasie steekt voor even de kop op. Het zal toch wat zijn als de drie zangeressen van OG3NE zich opwerpen als shirt- en hoofdsponsor van de FC. De mannen van Buijs, beter gezegd van Wormuth, omdat het driejarig contract pas per 1 juli ingaat, het veld opkomen met op de voorzijde van de shirts de beeltenis van OG3NE. De realiteit is terug wanneer ik hoor dat als tegenprestatie en als blijk van waardering de nieuwe sponsornaam al op zaterdagmiddag op het shirt van FC Groningen staat in de thuiswedstrijd tegen Ajax. Aanvang half 5. Met dank aan ESPN.

Na een hoop gevloek en getier mijnerzijds over het reilen en zeilen in het verkeer ben ik terug in het centrum. De halsbrekende toeren die ik heb moeten uithalen om mijn huis in de binnenstad te bereiken houd ik maar wijselijk voor mezelf. Hoogste tijd om weer eens de discussie aan te zwengelen met Bert Kramer, het aanspreekpunt voor al deze ongein. Volgens Bert, trouwens een heel aardige reële vent, moeten wij ons richten op september 2024.

Dan is hopelijk de zuidelijke ringweg in zijn geheel omgetoverd tot de ringweg waar nu al elke dag met smart naar wordt uitgekeken. Ik denk dat we door de tegenslagen die ons nog te wachten staan er met een gerust hart nog een jaartje aan vast kunnen plakken. Gedesillusioneerd plof ik neer op de bank en kijk op de ipad de persconferentie van FC Groningen terug.

Ik kom tot de conclusie dat het hier gaat om OG Clean Fuels, kort en bondig OG genoemd, wat staat voor OranjeGas. OG klinkt net als OG3NE, vandaar mijn korte fantasie. In het verhaal ‘Alles over OG Clean Fuels’ lees ik dat drie mannen, te weten Marcel, Anco en Pelle, tijdens het tuinfeestje bij Marcel in 2008 de knoop doorhakten.

Zij wilden een wezenlijke bijdrage gaan leveren aan de duurzame mobiliteit in Nederland, door het bouwen van tankstations met uitsluitend alternatieve brandstoffen in Nederland. Nu, 14 jaar later, zijn er honderden tankstations in Nederland, Duitsland en Zweden en zijn er plannen om uit te breiden naar België en Italië, met als doel de grootste leverancier van schone brandstoffen in Europa te worden.

Kortom, OG Clean Fuels is een hoofdsponsor waar FC Groningen trots en zuinig op moet zijn. Heden ten dage leiden Marcel Borger en Jeroen Meiberg het bedrijf. Marcel is algemeen directeur van OG, Jeroen tekent voor de financiële kant. Hoofd communicatie Richard van Elsacker praat het uurtje aan elkaar en het is jammer dat de club niet op het idee is gekomen om de presentatie af te sluiten met een lofzang van OG3NE aan OG met het lijflied ‘Laat ons weer eens juichen’.

Psst, hier meer afleiding: