Schoenenfabriek uit Stad wint dikke landelijke prijs

schoenenfabriek

“Het is echt heel bijzonder dat deze prijs naar Groningen gaat,” telefoneert Joël Timmerman, van de Schoenenfabriek, vanuit de trein naar Groningen. Vanmiddag heeft de Groningse winkel in Amsterdam de ‘Best Customer Experience Award’ gewonnen.

Dat is niet zomaar een prijs. Dat is een hele dikke beloning en een enorme eer. “Het is de landelijke prijs voor retailers die hun winkel op een bijzondere manier vermarkten,” weet Joël. Volgens de Joël is het concept van de Schoenenfabriek uniek voor de retail en is de jury erg enthousiast over de sfeer van de schoenenwinkel in Stad.

Jury lovend over Schoenenfabriek

Dat blijkt ook uit het officiële persbericht van de organisatie, dat opent met een lofzang voor de Schoenenfabriek: “In een meer dan verzadigde, eentonige markt, is het de eigenaar gelukt om een totaal authentiek en verfrissend concept neer te zetten. Het inkopen van een nieuw paar schoenen is werkelijk een feestje.”

Daarnaast waardeert de jury de collectie van de Schoenenfabriek, die bestaat uit maar liefst 50 merken. Waarbij alle stromingen uit alle werelddelen zijn vertegenwoordigd. Verder is de jury erg positief over de uitstraling van de winkel aan het A-kerkhof: “De winkel heeft veel stoere en industriële elementen, waarmee ze voorloper zijn. Ze brengen ook nog eens theater en events, zodat er een totaalbeleving wordt gecreëerd waarin een bezoeker aan alle kanten geprikkeld wordt.”

schoenenfabriek

Het team van Schoenenfabriek met de prijs

Ook het publiek heeft een stem in de verkiezing. Volgens het publiek staat de Schoenenfabriek op de derde plaats van Nederland als het gaat om beleving: “Het personeel is vol passie over de producten, dit wordt heel goed overgebracht op de consumenten.”

“De kleding van het personeel is ook opvallend en is een sterk onderdeel van de winkel. Er wordt een complete zintuigelijke beleving neer gezet, onder meer door de prachtige inrichting en een geweldige collectie. De collectie is gewaagd en van goede kwaliteit: subliem. De schoenreparatieen preparatie is een uniek onderdeel en zorgt ervoor dat De Schoenenfabriek zich onderscheid van de anderen!”

Aandacht voor het oude ambacht

Dat is precies wat de mensen achter de Schoenenfabriek voor ogen hebben. Joël: “Vanuit de drukke binnenstad kom je terecht in een schoenenwalhalla. Waarin we het oude ambacht een prominente plek geven. Dat zie je terug in de uitstraling van het pand, in de aankleding van het personeel, in de vakbekwaamheid en vooral in de liefde voor de schoen.”

Normaal gesproken gaan dergelijke prijzen naar concepten uit Amsterdam of Rotterdam, de hippe Randstad. Joël daarover:  “Het is echt uniek. Normaal testen retailers nieuwe concepten in de grote steden. Wij niet. We hebben heel bewust voor Groningen gekozen, de stad waar onze roots liggen. Als het hier lukt met ons concept, dan lukt het zeker in Amsterdam.”.

Ondertussen zit de Schoenenfabriek niet stil. Na de succesvolle opening in Groningen, midden in crisisjaren, zijn met succes vestigingen geopend in Zwolle en Leeuwarden. De ogen zijn nu gericht op nieuwe locaties. Joël: “De economie trekt wat aan merken we. Het tij is aan het keren. We houden onze ogen open voor nieuwe locaties. De Schoenenfabriek is klaar voor de volgende stap.”

schoenenfabriek

Ga het gesprek aan ( comments)