Skeptics in the Pub: De mythes en niets van de fitnesswereld

skeptics in the pubSkeptics in the Pub is een nieuw concept in Stad. Onder het genot van een drankje, luisteren naar inspirerende sprekers die de mythes uit hun veld aan het licht brengen. Iedere maand een andere expert met een ander onderwerp.

Het idee ontstond ooit in Engeland en ging langzaam de wereld over. Björn introduceerde het in Nederland. Eerst in Amsterdam en nu ook in Groningen. Gisterenavond was de eerste editie in café Buckshot over misverstanden in de fitnesswereld.

Mythes en nietes

Zandloperdiëten, supplementen, trainingsschema’s en fitnessapparaten die je op magische wijze in een bodybuilder veranderen. De fitnesswereld is overspoeld met wetenschap, bro-science, kenners en betweters.

Maar wie moet je nu geloven en wat klopt in deze jungle van theorieën? Jeroen van der Mark, personal coach bij FIT.nl, het grootste fitnessplatform van Nederland, spreekt over de mythes en nietes.

Drie pijlers van de fitnesswereld

Met een brede smile en enthousiaste blik kijkt Jeroen het publiek in. “Wie weet er een mythe over fitness?” Het blijft even stil. De toeschouwers hebben blijkbaar niet gerekend op een directe interactie. Na een ongemakkelijke minuut klinkt achterin de zaal: vet in spieren omzetten. “Precies! Wie heeft er nog één?” Overgewicht door zware botten, roept iemand. “Juist!”

Langzaam komt de discussie op gang. Grappig, want de lezing is eigenlijk nog niet begonnen. Gezondheid raakt toch duidelijk een gevoelige snaar. In een rap tempo neemt de spreker ons mee langs de drie pijlers van de fitnesswereld: afvallen, krachttrainen en voeding.

skeptics in the pub_01

Sceptisch blijven

Is brood goed, of juist niet? Volgens moderne boeken als De Voedselzandloper van Kris Verburgh en The 4-hour Body van de Amerikaan Tim Ferriss zijn koolhydraten en daarmee dus ook brood de boosdoener van overgewicht. Vreemd vindt onze spreker. Brood bevat vezels en jodium. Volkorenproducten hangen samen met een lagere kans op darmkanker.

“Hoe kan het toch dat men niet omkijkt naar bevindingen die een instelling als Voedingscentrum Nederland deelt. Hieraan hebben tal van wetenschappers meegewerkt. Nee, mensen volgen die ene persoon die op papier het minst afweet, maar wel een veel belovend boek uitbrengt.”

Een bijwerking van onze tijdgeest, zegt een toeschouwer stellig. De groep knikt instemmend.

Wondermiddelen

Een gezonde en uitgebalanceerde levensstijl vereist genoeg beweging, een veelzijdig dieet en genoeg slaap. No shit Sherlock! Toch blijkt al gauw dat veel mensen zich hierbij niet willen neerleggen. De welzijnsondernemer haalt zijn schouders op. “We willen allemaal magische drankjes en wondermiddelen.”

Met een slide op het scherm laat hij de minst sexy uitleg over afvallen zien. Een weegschaal met aan de ene kant een boterham uitgebeeld en aan de andere kant een rennend mannetje. “Makkelijker kan ik het niet uitleggen.”

“Als je meer verbrandt dan je aan calorieën inneemt dan val je af.” Het publiek lacht. Het klinkt inderdaad te simpel om waar te zijn, maar een paar slides verder kunnen we niet anders doen dan instemmen met de voor de hand liggende bewering.





Krachttraining

De zaal is echter minder snel geneigd dingen van Jeroen aan te nemen wanneer we overstappen naar het thema krachttraining. De stelling dat om de acht weken wisselen van trainingsschema onzin is, maakt veel los. Een paar potige knapen steken verontwaardigd hun hand op.

“Waarom zou het wisselen van trainingsschema niet goed zijn?” Jeroen legt uit dat mensen in traditionele gym’s vaak nieuwe oefeningen voorgeschoteld krijgen. Dit in plaats van zich te focussen op het beter worden in een paar oefening.

Deze constante zoektocht naar variatie leidt af van het werkelijke doel: consistentie. Door je te houden aan één trainingsschema kun je uiteindelijk meer progressie en kracht ontwikkelen, stelt de spreker. Dit punt komt  niet helemaal over bij de diehards in de zaal.

Voeding

Na een kwartier van gekibbel over statistisch bewijs voor de beweringen rondom krachttraining sluit de spreker met een aantal kritische gasten de deal dat ze bronnen moeten uitwisselen. Zo zijn we aangekomen bij het laatste thema: voeding.

Daar kan Jeroen kort en krachtig over zijn. “Eet tussen de 250 en 300 gram groenten, twee tot drie stukken fruit en varieer regelmatig in je volledige dieet.” Vertaald in het Gronings komt het neer op:  doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

Skeptics in the Pub: mythes rondom linkshandigen

Björn drinkt na afloop nog een biertje en loopt tussen de overgebleven gasten rond. “Ja, ik vond het een geslaagde avond”, zegt hij met een lach. Hij kijkt nu al uit naar 14 november. “Dan worden de mythes over linkshandigen uitgelicht.”

Psst, hier meer afleiding: