Spoor Grunn – Zwolle is down. Dus iedereen via Leeuwarden reizen. In fokking kleine treinen: “Ik ga flauwvallen”

Foto uit de sneltrein van 21:17 uit Leeuwarden naar Groningen

Dat er een extra spoorlijn naar Groningen via Flevoland en Jellejelleland moet komen wordt deze dagen weer pijnlijk duidelijk. Er is namelijk gedoe op het spoor tussen Stad en Meppel, waardoor heel Grunn en Drenthe geen rechtstreekse treinverbindings hebben met de rest van het land. En dan is er ook nog een tekort aan bussen, conducteurs, machinisten en materieel.

Pak de trein, propagandeert de overheid al sinds de eerste boemel rijdt. Beter voor het milieu en klimaat. En beter voor de filedruk. Maar diezelfde overheid vertikt het sinds diezelfde eerste boemel om metropool Groningen goed aan te sluiten op het spoornetwerk en de brut netjes door te trekken naar Duitsland. Er loopt maar één rechtstreekse verbinding naar Groningen en die is zo fragiel als wat. Met de regelmaat van de klok ligt de flessenhals eruit, de ene keer door een noodlottig ongeval, net zo vaak door groot onderhoud, zoals nu. En dan zijn de problemen direct enorm.

Artikel gaat verder onder de Twitter-embed

Regeren is vooruitzien

Het huidige onderhoud ligt al een paar jaar in de planning. Edoch is het de NS en ProRail niet gelukt om voldoende alternatief vervoer op poten te zetten. De officiële eerste tip van de NS is: pak de bus vanaf Meppel. Maar er zijn te weinig bussen omdat er landelijk gezien te weinig bussen zijn. Komt door krapte aan bussen nu de wereld weer openklapt na corona. En door te weinig personeel, zegt de NS op Twitter.

Artikel gaat verder onder de Twitter-embed

Het tweede advies is: reis met de trein via Leeuwarden. Dat is op zich al een straf, met de boemel door Jellejelleland en op elk station gebrabbel aanhoren: “Westereem.” Of: “Hurdegaryp”. En de straf blijkt in praktijk nog straffer te zijn. Want wat blijkt volgens reizigers: de NS-treinen tussen Zwolle en Leeuwarden zijn deze week korter dan normaal, terwijl al jaren duidelijk is dat deze weken veel meer volk van die treinen gebruik maakt. Hoe dan? Nou, dat komt ook weer door een tekort aan materieel en arbeidskrachten, aldus de NS.

Chaos op het spoor tussen Leeuwarden en Groningen

Ook op het traject Leeuwarden – Groningen worden volgens reizigers veel te kleine treinen ingezet. Gisteravond kregen we de bovenste foto binnen van een de overvolle sneltrein tussen 058 en 050. En Emma pent een uur geleden op Twitter: “Trein van Groningen naar Meppel ligt eruit. Iedereen die naar de rest van Nederland moet moet over Leeuwarden. En Arriva zet fucking korte treinen in! Dit ding is zo vol ik ga flauwvallen.” Er vielen vandaag ook nog eens twee ritten tussen beide provinciehoofdsteden uit vanwege een storing. En zo zijn we fucked. Althans iedereen die afhankelijk is van de trein. De reistijden met de bus zorgen voor vertragings die oplopen richting een uur. En de route via Leeuwarden is zo druk dat een sardientje meer ruimte heeft in een blik.

Artikel gaat niet verder onder de Twitter-embeds

Psst, hier meer afleiding: