Stadhuis grijpt direct in bij Woldring: parkeerverbod aangepast, bewoners de dupe

De situatie vanochtend

De gemeente past morgen de bebording op de Friesestraatweg nabij de Woldring Locatie aan in een poging de parkeerproblematiek op te lossen. Er mag nog slechts aan een kant van de weg geparkeerd worden. De ingreep heeft gevolgen voor bewoners van de Woldring Locatie.

“Op het eerste deel van de weg mogen mensen hun auto parkeren aan de zijde van Woldring. Halverwege draaien we de situatie om: parkeren aan de kant van de ringweg”, appt Natascha van ’t Hooft, woordvoerder van de gemeente Groningen, zojuist. “Hierdoor zijn er meer plekken beschikbaar (we hoeven geen ruimte vrij te houden voor de inritten) en we zorgen ervoor dat geparkeerde auto’s geen uitritten (en zichtlijnen) blokkeren.”

Te weinig parkeerplekken voor bewoners

Dat is goed nieuws voor de bewoners, ondernemers en dierenambulance verderop aan de Friesestraatweg. Zij waren sinds enkele weken schier onbereikbaar voor leveranciers en hulpdiensten nadat de gemeente de bebording voor het parkeren had aangepast. Gevolg daarvan was namelijk dat bewoners van Woldring aan beide kanten van de weg hun bolide stalden, waardoor vrachtwagens en grote bussen, waaronder die van de dierenambulance, er nog amper langs konden.

Vanaf morgen wordt de situatie dus opnieuw aangepakt. En daarvan zijn de bewoners met een auto de dupe. Zij moeten straks voor veel geld een parkeerplek van Woldring huren (50 of 75 euro per maand), als daar überhaupt nog plek is. Volgens Andre van Dalfsen, directeur van Woldring, zijn er op moment van tikken ongeveer nog veertig plekken beschikbaar. Maar dat zijn niet genoeg voor alle bewoners van de torenflat.

Paddepoel en Vinkhuizen geen optie meer

Zij kunnen nu nog de auto in de nabijgelegen wijk Paddepoel plaatsen, dat werd ook door Woldring geadviseerd eerder, maar ook daar komt snel een einde aan. De gemeente is namelijk voornemens om daar betaald parkeren in te voeren. Reden: de parkeerdruk op die wijk is te groot geworden omdat veel bewoners van Woldring daar de auto parkeren. Dat is niet de bedoeling, want die plekken zijn voor de wijkbewoners. Zodra betaald parkeren daar is ingevoerd is het voor de Woldringers niet meer mogelijk om daar te parkeren, want je moet woonachtig zijn in de wijk waarvoor de vergunning geldt.

En nu dan? Het concrete antwoord op die vraag heeft de directeur van Woldring niet paraat. “Ik heb geen idee. Ze kunnen bij ons een parkeerplek huren, maar verder hebben wij geen oplossing daar wij niet gaan over de openbare weg. De suggestie die werd geopperd in jullie artikel, dat bewoners dan maar aan de rand van de stad hun auto moesten parkeren en met de deelscooter, vouwfiets of benenwagen moeten pendelen tussen huis en auto, vond ik wel een goede.” Een andere mogelijkheid is parkeren in Vinkhuizen, aan de andere kant van de ringweg. Daar zijn nog geen plannen voor betaald parkeren, maar Vinkhoezers zitten duidelijk niet te wachten op geparkeerde auto’s van Woldring-bewoners.

Parkeerprobleem in de kern

Onderliggend probleem is de verleende vergunning. Daarin wordt uitgegaan van 0,1 parkeerdruk voor de Woldring Locatie. Dat betekent dat Woldring één parkeerplek op tien woningen moest realiseren. Daaraan heeft de verhuurder voldaan, maar in praktijk is dat veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig.

Psst, hier meer afleiding: