FC-supporters boos: Euroborg moet Eurorborg blijven, en nait aans

 

Euroborg

Noordleasestadion, als er maar over je geluld wordt. Slechte publiciteit is ook publiciteit. Misschien zit dat erachter en dan is de missie geslaagd. Heel Groningen is boos, een paar uitzonderingen daargelaten. Met het verpatsen van de stadionnaam, draait de FC de rug toe naar haar supporters. En daarom is Youri Conquet de Facebookpagina ‘Euroborg moet Euroborg blijven heten’ gestart.

Op moment van tikken heeft de pagina 643 volgers. Allemaal FC-supporters die walgen van de nieuwe naam. Daarin staan ze niet alleen. In de stad, bij de koffie, onder het genot van borrels, op fora, op Facebook, op Twitter, overal wordt de naam uitgekotst. Niet door iedereen, maar de tendens is overwegend boehoe! Zelfs het zo beschaafde RTV Noord, dat erg goed is met de FC, kielhaalt de nieuwe naam van de Groene Kathedraal in een pittige column van Willem van Reijendam.

Shit hits the van

Kortom, de poep is aan de ventilator. FC Groningen begrijpt er niets van, neemt definitief afstand van het predicaat volksclub en verkoopt haar ziel aan de hyena’s van de commercie. Alles is inwisselbaar voor geld, ook al is het een paar lousy ton. Zelfs heilige huisjes als de naam van het stadion. Het doet pijn. Het hakt erin bij verstokte supporters. En wat volgt? Het traditionele groen-wit inruilen voor het rood van Bauhaus?

Er wordt een precedent geschapen, er wordt een grens overschreden, er wordt een te grote stap op een hellend vlak gezet, luidt de heersende opinie. En daarom dus protest. Zoals de actie van Youri. Via Facebook Messenger legt hij het idee achter de Facebookpagina uit, want afspreken in het echt gaat lastig. Youri woont sinds 2006 in Frankrijk, maar is altijd fan gebleven en volgt de FC op de voet.

“Elke commerciële naam is uit den boze”

“Ik heb een Facebookpagina opgezet omdat ik, en velen met mij, niet akkoord gaan met de nieuwe naam. De naam past niet bij het volkse imago van onze club,” vertelt Youri. De Franse FC-supporter vindt dat elke commerciële naam voor het stadion uit den boze is. “Groningen is een volksclub, dat kun je niet verloochenen.” Het zit hem niet in Noordlease, maar in het principe. Zelfs als door het veranderen van de stadionnaam de transfer van Jenssen mogelijk is geworden, is het nog uit den boze.

Hij weet ook dat de naam Euroborg in feite een commerciële naam (eigenlijk zelfs werktitel) is. ‘Borg’ komt van de bouwers van het stadion: Bouwborg. En ‘Euro’ is een verwijzing naar Europapark, de wijk waar het stadion in ligt. Een knieval naar de gemeente, die fors in het stadion heeft geïnvesteerd. Puur om de gemeente te pleasen en te helpen om de wijk (in ontwikkeling) onder de aandacht te brengen.

Euroborg is anders

Youri daarover: “De Euroborg is een goede naam, het doet mij denken aan ‘spelen in Europa en de Groningse Borgen.’ Het is een naam met een verborgen commerciële gedachte. Maar volgens mij weten de Groningers niet dat er een bedrijfsnaam achter schuilgaat.” Heel wat anders dan bij Noordleasestadion. En daarom in het verweer. Protest. Digitale hooivorken en woede uiten, in een poging het tij te keren, de commercie tegen te houden en heilige huisjes heilig te houden.

Ook boos over de nieuwe naam, sluit je aan bij het digitale protest van Youri. Of niet. Dat is ook prima. Zelf wait’n.

Psst, hier meer afleiding: