Terug naar Toen Festival laat gasten barsten. Organisatie betaalt niet terug en zwijgt in alle toonaarden

Terug naar Toen hield op 18 september een festival in de Graanfabriek in Groningen. Jincey en een vriendin hadden daar twee kaarten voor en stonden om 20:10 uur te popelen bij de ingang om eindelijk weer te feesten. Maar helaas. De deur was dicht. De vriendinnen kwamen onder geen beding binnen. “De beveiliger meldde dat er te veel mensen binnen waren.”

Sindsdien proberen de vriendinnen het aankoopbedrag voor de kaarten (32,89 euro per persoon) terug te krijgen, helaas zonder resultaat. Sterker: Wolves Agency, het Amsterdamse bedrijf dat Terug naar Toen op meerdere plekken in den lande organiseert, zwijgt in alle toonaarden. In eerste instantie trachten de vriendinnen via de website een mailtje te sturen waarin ze het geld terugvragen. Dat lukt niet. Het contactformulier op de site geeft na versturen een foutmelding. Maar er zijn gelukkig meer wegen die naar Wolves leiden.

Nul reactie op klachten

De meiden proberen het via Instagram Direct, Facebook Messenger, gewone Facebookberichten, Linkedin en rechtstreeks op de persoonlijke pagina’s van Wolves-eigenaar Thom Lammert. Ook weer zonder resultaat. Op geen van die kanalen komt een reactie op de klacht, laat staan dat ze het geld terugkrijgen.

Daarom wenden de Groningers zich uiteindelijk tot ons met de vraag of wij wat kunnen betekenen. Dat kunnen we zeker. Te beginnen met een zoektocht op internet naar ‘klachten + Terug naar Toen’. Die opdracht levert een Martinitoren vol aan vergelijkbare anekdotes op. Op de site Klachtenkompas staan bijvoorbeeld tientallen klachten van partygangers die net als de Groningse meiden zonder resultaat wachten op een refund. De gemene deler van alle klachten: de organisatie reageert nergens op.

Artikel gaat verder onder de afbeelding

Een mail sturen via de site is niet mogelijk

Vorig jaar ook al een puinhoop bij Terug naar Toen

Ook wij zijn al eerder in aanraking geweest met Terug naar Toen. In het interlockum zou Wolves Agency het befaamde Terug naar Toen-fuifje organiseren in het Stadslab in Groningen. Twee dagen voor het festival verschijnt op de Facebookpagina de mededeling dat de brut niet doorgaat vanwege het slechte weer. Best opmerkelijk omdat daags daarvoor diezelfde organisatie op Facebook pent dat het feest hoe dan ook doorgaat. Maar ook weer niet heel gek, want het blijkt dat Terug naar Toen veel vaker met een summier bericht op social media op het laatste moment een festival afzegt.

Michel heeft voor het Terug naar Toen-fuifje in het Stadslab, dat op 29 augustus 2020 wordt georganiseerd, een tafel voor zes personen geboekt à 108,56 euro. Eindelijk weer eens met vrienden naar een festival. Zin in. Maar ja, twee dagen voor het event verschijnt op sociale media dus het bericht dat het is geannuleerd.

Ook ander festival van dezelfde organisatie mondt uit in chaos

In datzelfde bericht geeft de organisatie aan dat bezoekers, die niet op de nieuw datum kunnen, het geld terugkrijgen. Maar dat gaat niet van een leien dakje, integendeel. Michel stuurt via verschillende kanalen berichten naar de organisatie dat hij graag het geld terug wil. Begin oktober 2020, heeft Wolves Agency nog steeds niet gereageerd op de verzoeken van Michel en vele anderen die in hetzelfde schuitje zitten. Uiteindelijk springt het Stadslab in de bres en schiet het geld voor. En na bemoeienis van ons en het Stadslab verschijnt halverwege oktober de terugbetaling van Terug naar Toen op de rekening van Michel en de vele anderen.

Om het verhaal nog bonter te maken: Wolves Agency is ook betrokken bij de organisatie van Noorderliefde Festival in Groningen en andere steden (Oosterliefde, Zuiderliefde etc.). Daarover schreven we in juni van dit jaar dat het een zooitje was bij de kaartverkoop van dat festival. Met wederom vergelijkbare klachten als nul communicatie, geen refunds en daarbovenop vage extra kosten die niet waren gecommuniceerd en waardoor kaarten ineens twee keer zo duur werden.

Artikel gaat verder onder de afbeelding

Nog meer klachten over het festival in Groningen

Bellen met Wolves Agency

Kortom, alle reden om te bellen met Wolves Agency-directeur en eigenaar Thom Lammerts. Maar dat gaat niet eenvoudig. Na een paar mislukte pogingen spreken we twee keer een datum en tijdstip af om te bellen. Zonder resultaat. Thom neemt niet op. Bij de laatste poging neemt Thom gelukkig wel op. Volgens de jonge ondernemer is het absoluut niet de bedoeling om mensen te verneuken. “Het enige dat we willen doen is een leuk feest organiseren en mensen een toffe tijd geven en we reageren altijd.”

Als oorzaak van alle miscommunicatie en het niet terug betalen wijst Thom naar corona en het overstappen op een nieuw ticketsysteem. “We zijn alle klachten aan het oplossen. We hebben zelfs iemand aangenomen die hiermee bezig gaat. De eerste stap wordt het verzamelen van alle klachten die zijn binnengekomen op onze info-mail. Daarna nemen we contact op met de mensen.”

“Idioot dat u hierover gaat schrijven”

“Doordat we zijn overgestapt naar een nieuwe ticketprovider gaat dat allemaal lastiger dan we willen met als gevolg dat het langer duurt. We moesten bijvoorbeeld alle data overzetten”, aldus Thom. “Daarnaast leverde het verplaatsen van de festivals vanwege corona veel gedoe op. We moesten kaarten omzetten, werken met vouchers, aanbetalingen en refunds. In het specifieke geval in Groningen hadden de meiden wel een aanbetaling gedaan, maar nog niet het volledige (rest)bedrag betaald. Daarover hadden we van tevoren gecommuniceerd omdat we in plaats van 2.000 mensen maar 750 mochten toelaten. Deze week gaat de refund eruit. En tot slot vind ik het te idioot voor woorden dat u hier een artikel over wilt schrijven.”

Jincey en haar vriendin vinden de uitleg van Thom weer te idioot voor woorden. “Ze hebben nog steeds niks van zich laten horen. En in aanloop naar het event hebben we ook niks gehoord over extra aanbetalingen en restbedragen. Wij hadden een volledig ticket gekocht dat we bij aankomst niet eens mochten laten zien, er mocht gewoon niemand meer naar binnen. Dat had de beveiliger als opdracht gekregen van de organisatie die zelf alweer weg was. Het geld hebben we ook nog niet teruggekregen.”



Psst, hier meer afleiding: