Thuisbezorgd lanceert E-Bike-Service: gratis concurrent voor Fooddrop

Thuisbezorgd verklaart de oorlog aan Fooddrop in stad, hoewel ze dat op het hoofdkantoor van Thuisbezorgd niet doorhebben. “Fooddrop? Nog nooit van gehoord, is dat een lokaal initiatief in Groningen?”

Jep, dat is een retehandige Groningse vinding. Fooddrop heeft een rits bezorgers op de fiets die maaltijden bezorgen van de wat betere restaurants in Groningen, niet de tjak van Thuisbezorgd.nl. Dingetje is alleen: Fooddrop rekent 2,95 voor de bezorging en als het bedrag onder vijftien euro is, komt daar nog één euro toeslag overheen.

Net als Fooddrop, maar dan gratis

Kost wat meer, maar dan heb je dankzij Fooddrop op de brakke zondag wel goed voer. Maar vanaf nu roert Thuisbezorgd zich in hetzelfde segment qua restaurants. En net als Fooddrop doen ze dat op de elektrische fiets. Verschil is: bij Thuisbezorgd dokt de consument niks voor de bezorging, die gaat naar de restauranthouder.

De e-bike-bezorgservice van Thuisbezorgd is in 2016 in het leven geroepen en inmiddels operatief in 24 Europese steden. Groningen is na Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven de zesde stad in Nederland waar het wordt uitgerold. De nieuwe service wordt alleen ingezet voor restaurants die zelf geen bezorgservice hebben.

Restaurants

In Groningen begint Thuisbezorgd met Vapiano, Papa Joe en Cervantes. De bedoeling is dat daar snel tien tot twintig restaurants bijkomen. “We groeien zo snel, dat ik het allemaal even niet op een rijtje heb, maar eerdaags kondigen we een boel nieuwe restaurants aan in Groningen die meedoen met onze e-bike-service”, vertelt Christine, pr-manager van Thuisbezorgd.

Om het te vieren, ontvingen wij een exclusieve uitnodiging om een van de honderd bezorgers in 050 te interviewen. “Om het nog leuker te maken, bieden wij jullie ook een interview met de koerier aan”, schrijft Thuisbezorgd enthousiast in de mail. Hoe vet, #lifegoals, dat willen we wel. Maar daar blijkt een heel protocol voor te zijn. Gister rolt de eerste aankondiging daarvan in de inbox.

Presidentiële bezorger

Vandaag om 15:30 inbellen op een conference call, is de bedoeling. Aan de andere kant van de lijn: Valerie (van het marketingbureau), Christine (chef pr van Thuisbezorgd) en de bezorger. Alsof het Trump zelf is die wordt geflankeerd door twee woordvoerders voor een scherp interview op CNN. Maar het is gewoon Lennard Nanninga (20) uit Stad voor een stukkie op Sikkom.

Door de setting krijgt een simpel interview toch een zware lading. Met zenuwen in de keel barst het diepgaande vraaggesprek los. Lennard vindt het dikke prima op de fiets, zegt hij via de speaker van de telefoon van Valerie, omdat het inbellen van zijn kant mislukt. “Het is veel sneller dan met de scooter omdat wij wendbaarder zijn.” Klinkt logisch.

Iedereen blij?

Ook de restaurants zijn blij met de service die Thuisbezorgd biedt, weet Lennard. En: “Bij de deur heb ik alleen maar lachende gezichten gezien.” Klinkt als een groot succesvheraal, maar hij zou ook eens kritisch zijn terwijl twee hoeders van het gewenste corporate-verhaal aandachtig meeluisteren. Dat doe je niet. Terwijl er ook kritische geluiden zijn.

Zo zijn restaurants in Enschede klaar met Thuisbezorgd vanwege de hoge kosten. Maar volgens Christine is dat onterecht. “Wij bezorgen restaurants gemiddeld 80k extra omzet per jaar op basis van no cure no pay.” Voorlopig gaat het dus voor de wind met Thuisbezorgd, en daar plukt Grunn de vruchten van. Voor nul euro bezorgkosten eten smikkelen van de betere restaurantjes. Prima.

Ga het gesprek aan ( comments)