Tweede Kamer steekt middelvinger op naar Stad. Motie om Gerrit Krolbrug snel te fiksen is verworpen

Brug kapot

Misschien, heel misschien wordt het tijd om de gaskraan dicht te draaien. Dat heeft nu nog zin, straks is de bel leeg en dan hebben we niks meer om de druk op te voeren richting Den Haag. Terwijl dat wel nodig is, blijkt ook vandaag weer. Want de krappe meerderheid van de Tweede Kamer heeft tegen een snel herstel van de Gerrit Krolbrug en Paddepoelsterbrug gestemd.

De Gerrit Krolbrug werd op 15 mei volledig kapotgevaren door een binnenvaartschip. Alleen de hoge fiets-/ en wandelbruggen zijn nog in functie. Een paar kilometer verderop, achter Zernike en Paddepoel, onderging de Paddepoelsterbrug in 2018 hetzelfde lot. Drie jaar en talloze smeekbedes van omwonenden, lokale en regionale politici verder, is er nog helemaal niks gedaan aan het herstellen van die brug. Er is nog geen schets, plan of laat staan een zak geld.

Duuuuuuuuurt lang

De grote vrees is dat de Korrewegbrug dezelfde toekomst tegemoet gaat. Rijkswaterstaat, de eigenaar van de brug, heeft al laten doorschemeren dat het repareren van de vitale verkeersader in Stad zeker anderhalf jaar gaat duren. Dat is tegen het zere been van PVDA-Kamerleden Henk Nijboor en Habtamu de Hoop. Daarom dienen zij een motie in die minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer en Waterstaat) verplicht om de Gerrit Krolbrug en Paddepoelsterbrug binnen een jaar te herstellen. De motie is vanmiddag verworpen met 74 stemmen voor en 76 tegen.

De kapotte Gerrit Krolbrug

Al langer staat de Gerrit Krolbrug op de nominatie om gesloopt te worden. De brug is een hinderlijke onderbreking op de belangrijke vrachtvaarroute Lemmer-Delfzijl. Bruggen langs die route moeten eigenlijk allemaal op behoorlijke hoogte zijn, zodat grote binnenvaartschepen er soepel onderdoor kunnen. Daarom is de Noordzeebrug, iets verderop, een aantal jaren geleden ook drastisch verhoogd. Maar buurtorganisaties, andere belanghebbenden en politici willen niet dat de Gerrit Krolbrug vele meters omhoog gaat.

Al langer gezeik

De brug wordt dan pal voor mensen hun huis al opgehoogd, dat is natuurlijk niet fijn voor het uitzicht. En belangrijker: de beklimming zou funest zijn voor mensen die slecht ter been zijn en een pittige kluif voor fietsers worden. En niet voor een handvol verdwaalde fietsers, maar voor 25.000 dagelijkse fietsers en voetgangers die dagelijks gebruik maken van de brug. Daarom hebben omwonenden een eigen plan gemaakt voor de brug, waardoor de vaarweg beter begaanbaar wordt, zonder dat Stad er te veel hinder van ondervindt.

Maar daar lijken Rijkswaterstaat en het ministerie vooralsnog doof voor te zijn. Net zoals ze blind zijn voor de nadrukkelijke wens en noodzaak om de Gerrit Krolbrug snel te fiksen. Lekker dan. Je zou maar mindervalide zijn en wonen in Beijum of de Hunze en eem naar Stad moeten… Je bent nog sneller in Bedum.

Psst, hier meer afleiding: