Weekendschool – “Yes we gaan naar een zwerver”

Weekendschool 4

Waarom heb ik toegezegd vraag ik me verbeten af. Waarom! Het is veel te vroeg op zondagmorgen als de wekker bruut tekeer gaat en een einde maakt aan vijf kleine uurtjes slaap. Waarom ga ik op zondag gastdocentje spelen op de weekendschool, leer jezelf nu eens kennen!

Belofte maakt schuld en er wachten kinderen op mij. Dus niet nog een keer omdraaien, maar douchen en op naar het UMCG, de gastheer van ICM Weekendschool. Vandaag en volgende week zondag krijgen kinderen les van mediamensen. Het vak wordt uitgelegd en volgende week worden echte reportages gemaakt.

Van Beijum tot Senegal

Het lokaal is gevuld met een stuk of veertig kinderen. Een diverse klas, met jongens en meisjes uit Oosterpark, De Hoogte, Vinkhuizen, Paddepoel, Tuinwijk, Lewenborg en Beijum. Het bonte gezelschap heeft invloeden vanuit de hele wereld. Het groepje dat ik, later die middag, onder mijn hoede krijg, heeft roots in Suriname, de Nederlandse Antillen, Senegal en Grunn.

Onderweg naar de pauze schiet een van de gastjes mij aan. “Ik ben anders dan andere kinderen. Ik ben groter, drukker en heb een kleurtje. Soms gedraag ik me niet zo goed, maar dan moet je gewoon streng zijn,” biecht hij op.

“We zijn allemaal hetzelfde, maar ook allemaal anders. Daar gaan we het juist vandaag over hebben. Over anders zijn, maar net zo goed mens zijn,” antwoord ik. Hij kijkt blij op, bokst en spurt voor mij de trap af. De speeltuin lonkt. de energie moet eruit na te lang stilzitten.

De anderhalf uur daarvoor zitten de kinderen braaf in de zondagse schoolbanken. Meester Mark heet om elf uur de klas welkom en praat met de kinderen over de situatie in Oekraïne. Daarna stellen de gastdocenten zich voor en vertellen ze kort over hun vak. Ter ondersteuning mag het supergelikte en übertechnische schoolbord worden gebruikt.

weekendschool

“Prostituees? Oh hoeren!”

De leraar fotografie maakt er graag gebruik van. In full HD toont hij trots zijn werk. Dat komt goed uit, want de kinderen hebben een vraag: “Hoe ga je om met mensen die niet op de foto of film willen?” Daar heeft de fotograaf wel een geschikte foto voor, een voorbeeld uit de praktijk om de vraag te beantwoorden.

Op het scherm verschijnt de begrafenisstoet van de vorig jaar vermoorde boodschappenjongen van de Muurstraat. Daar is ook de foto genomen. De lijkwagen rijdt met de achterklep open stapvoets door de rosse buurt. Achter de wagen werpen prostituees rozen op de kist.

“Deze foto heb ik bewerkt. Zodat de prostituees niet herkenbaar zijn. Ik vond dat wel zo verstandig gezien hun werk.” Enkele kinderen knikken begrijpend bij de uitleg, maar lang niet allemaal. De uitleg roept een vraag op: “Wat doet een prostituee?” Kut, dit had hij niet voorbereid, dat hij hier de commerciële uitwassen van het bloemetjes en bijtjesverhaal moet duiden.

“Euh, nou er zijn euh vrouwen, die verkopen hun euh,” stamelt de fotograaf. De twijfel slaat zichtbaar toe. Leraar Mark ziet het gebeuren en grijpt in: “Prostituees zijn hoeren!” Het gelach maakt duidelijk dat de klas het begrijpt. “Oh ja die ken ik van GTA V,” glundert een jongentje. Probleem opgelost, de les kan verder.

“Iedereen hetzelfde, alleen meisjes zijn anders”

Na het introductierondje en de pauze worden kleine groepjes gevormd. Zes kereltjes sluiten zich aan bij mij. Ze bestoken me met vragen, maar eerst moet de bedoeling duidelijk worden. De leiding in handen nemen, want die lutje Oosterparkers walsen anders over je heen.

Dat begint met een voorstelrondje. ‘Vertel wie je bent en waar je vandaan komt, of waar de roots van je ouders liggen.’Is je buurjongen anders dan jij, omdat zijn vader uit Senegal komt en hij wat donkerder is dan jij, vraag ik één van de jongens. “Nee natuurlijk niet,” is het kort maar krachtige antwoord. “We zijn allemaal kinderen, alleen meisjes zijn anders,” is men unaniem eens.

“Klopt,” bevestig ik. “Meisjes plassen anders. Maar ook meisjes willen spelen, willen vriendjes en vriendinnetjes hebben, naar school gaan en een veilig thuis hebben.”De groep knikt. “Zwervers dan, zijn die anders,” is de stelling die ik neerleg.

“Yes we gaan naar een zwerver!”

“Zwervers zijn een beetje eng, maar kunnen ook wel lief zijn,” vertelt iemand. Maar eigenlijk weten ze het niet zo goed. Want echt praten met een dakloze hebben ze nog nooit gedaan. Eentje heeft wel eens kort gesproken met een bedelaar: “Soms geeft mijn moeder wat geld, maar dan lopen we wel snel door.”

Wat zouden jullie willen weten dan van een dakloze, is de volgende vraag. De jonge journalisten hoeven niet lang na te denken voor ze met een spervuur aan vragen komen: “Hoe kom je aan eten?” “Waar slaap je” “Hoe komt het dat je op straat leeft?” “Heb je financiële problemen gehad?” “Heb je ook kinderen?” “Hoe is het voor je kinderen?” – ja doorvragen zit er ook al in.

De nieuwsgierigheid is gewekt, tijd om het onderwerp te vertellen waar we volgende week zondag echt mee aan de slag gaan. “We gaan een zwerver interviewen in de stad en daar een reportage van maken.” Gejuich stijgt op. Handen gaan de lucht in voor high fives en vuisten worden gebald voor een boks.

“Yesss tof, echt heel tof. Naar een zwerver! Wij zitten in het vetste groepje.” Maar eerst is het tijd om aan de slag te gaan. De veldtrip voor te bereiden. Hoe benader je iemand, hoe stel je de vragen goed, wat wordt de rolverdeling en meer van dat. Daarna kijken we nog een laatste filmpje en dan zit het uurtje voorbereiding erop.

Bij het verlaten van het groepje, dat opgaat in de grote klas voor de centrale afsluiting, stel ik nog snel twee vragen: “Wat willen jullie later worden en hebben jullie zin in volgende week?” Vier van de zes willen journalist worden en ze hebben zin in volgende week. Ik ook. Hierom heb ik toegezegd. Zin in volgende week en later, als ik groot ben, hoop ik ook journalist te worden.

weekendschool

ICM Weekendschool

IMC Weekendschool is in 1998 ontstaan in Amsterdam. Psycholoog Heleen Terwijn ontdekte
tijdens haar onderzoek naar motivatie dat het met de toekomstverwachtingen van scholieren in
het basisonderwijs droevig gesteld was. Zij bedacht een effectieve aanpak: vrijwillig aanvullend onderwijs op zondag voor scholieren van tien tot veertien jaar.

IMC Weekendschool biedt een manier om de toekomstperspectieven van leerlingen uit economisch zwakke wijken te verbreden. Hoe? Door vakinhoudelijke experts uit te nodigen die
de kinderen een inspirerend kijkje bieden in interessante vakgebieden.

Inmiddels is het concept van de weekendschool uitgegroeid tot een doeltreffende proeftuin voor onderwijsvernieuwing, vormgegeven in een unieke combinatie van tien vestigingen, een onderzoeksgroep en een Future for Life Institute. Na een succesvolle proefperiode in drie Amsterdamse wijken, is IMC Weekendschool inmiddels gevestigd in achterstandswijken van zeven Nederlandse steden, waaronder in Groningen. * Geleend van de website van IMC Weekendschool

Door: Willem Groeneveld

Psst, hier meer afleiding: