Zo goed als zeker: één keer per week nachttrein tussen Groningen en Schiphol

Besluitvorming en spoor. Misschien wel het meest ongelukkige huwelijk van Nederland. Het is dan ook volstrekt onduidelijk waarom het ruim een jaar heeft moeten duren voordat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) toestemming heeft gegeven voor één keer per week een nachttrein tussen Groningen en Schiphol. Idealiter zou dat de vrijdag- of zaterdagnacht zijn.

De nieuwe nachttrein wordt gereden door Arriva. Dat is dan wel weer jammer. De playmobilwagons zijn een stuk minder gerieflijk dan die van NS en bovendien rijden de treinen nog op diesel. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat er bestaand materieel zal worden ingezet. Waar de regionale treinvervoerder die vandaan wil halen is onduidelijk. Ze heeft het nu al lastig voldoende materieel in te zetten op de Noordelijke lijnen.

Perfect voor stappers

Daarnaast zal de veiligheid aan boord gewaarborgd moeten worden. Echte conducteurs heeft het Engelse bedrijf in Duitse handen niet. Af en toe duikt een treinsteward op in de regionale treinen. Er zal in zo’n nachttrein zwaarder geschut aanwezig moeten zijn om stappubliek een beetje in het gareel te houden.

Maar het is niet allemaal ruk. De nachttrein zal om 02:00 uur vertrekken uit Stad en zal onderweg naar onze nationale luchthaven stoppen te Assen, Zwolle, Lelystad, Almere en Amsterdam Zuid. Daarmee is het natuurlijk de perfecte trein voor stappers die de laatste trein naar de Randstad (23:26) te vroeg vinden en de eerste (05:48 op zaterdag en 06:48 op zondag) veel te laat.

Europees achterdeurtje

Andersom is stappubliek uit het Noorden dat even los is gegaan in Amsterdam (waarom je dat zou doen is ons een raadsel) ook gered. De diesel zal namelijk om 05:00 uur terugrijden vanaf Schiphol (en Amsterdam Zuid). Beide stations zijn ’s nachts bereikbaar met OV. Daarnaast is de vroege trein náár Groningen handig wanneer je heel laat bent geland op Schiphol, of juist heel vroeg.

Er is dus ruimte in de nacht. En daarom mag Arriva ook over het spoor tuffen waar normaal gesproken NS reizigers vervoert. Die hebben de concessie voor het hoofdrailnet in handen. Er is echter een Europese bepaling dat ruimte biedt voor andere vervoerders, wanneer ze daarmee geen hinder voor de zittende vervoerder veroorzaken. Als ProRail ook haar plasje over de nieuwe treindienst heeft gedaan kan er gepland worden.

Psst, hier meer afleiding: